Kiek

3sterLemniscaat, september 2009

Kiek is veertien jaar geleden verwekt in een gangkast, volgens haar moeder in een ‘genadewip’. Kieks moeder was toen zeventien, van haar biologische vader weet ze alleen dat hij bassist was, ontzettend niet-knap, en zielig. Maar Kiek wil meer. Ze wil weten wie haar verwekker is en hoe hij eruit ziet. Daarom maakt ze met haar beste vriendin Lottie een plan: ze gaat een vader samenstellen uit bassisten. Van de een kiest ze de oren, van een ander de neus of het haar. Ze begint bij Jurg, de bassist uit de schoolband. Via hem komt ze in contact met andere bassisten. Ze interviewt hen zogenaamd voor haar werkstuk Nederlands, maar vist intussen naar hun eigenschappen. Tegelijk probeert ze bij haar moeder en oma meer informatie over de gangkast-bassist los te peuteren. Kiek voelt dat zij allebei iets verzwijgen. Uiteindelijk ontdekt ze de naam van haar vader. Indertijd was hij een dealer en een klootzak, nu is hij bekeerd tot de Here en geeft hij muziekles. Maar als Kiek hem opzoekt, gaat hij er letterlijk verschrikt vandoor. Heeft haar moeder dan toch gelijk, en is je vader gewoon degene die je grootbrengt?

‘Zoeken naar je eigen identiteit’ is toch maar een dankbaar gegeven voor een jeugdboek. Kiek van veertien jaar is er duidelijk mee bezig. Het grappige is dat haar moeder van 32 ook nog niet klaar is en elke gelegenheid aangrijpt om eens ouderwets te ruzieën met haar moeder (Kieks oma). Het feit dat zij indertijd Kiek niet heeft laten aborteren, zit oma nog steeds dwars, al verzekert ze Kiek telkens opnieuw dat ze blij met haar kleindochter is.
Kiek wil gewoon een vader. Wieger, de ex van haar moeder, was voor haar een vaderfiguur, maar hij heeft het nu te druk met zijn nieuwe gezin. Bovendien hoort Kiek hem zeggen dat hij twéé kinderen heeft (zijn beide kleine dochtertjes). Zij voelt zich ineens buitenspel staan. Zo’n detail als dit schrijnt.

Het boek is wat gekunsteld qua compositie. Het begint dat Kiek is opgepakt door de politie, op het bureau zit, en in (korte) flash-backs steeds teruggaat naar het verleden. Op gegeven moment is dat verleden wel klaar en dan blijft het verhaal in het ‘nu’. Dit maakt het boek wat onevenwichtig. Kiek vertelt haar verhaal op een humoristische toon in de eerste persoon enkelvoud. Kiek (verzin alsjeblieft een originelere titel!) leest lekker weg en is geschikt voor lezers vanaf 13 jaar.