Vals spel

3sterUnieboek, augustus 2010

Zo lig je nog aan de rand van het zwembad, zo zit je in een Spaanse politiecel. Het overkomt de 16-jarige Fin. Hij wordt ervan verdacht een vrouw te hebben vermoord. Het idee is zo krankzinnig dat Fin het bijna niet kan geloven. Elk moment kan zijn vriendin Val langskomen om de politie te vertellen dat hij onschuldig is. Fin ontmoette Valerie op het station van Serona en hij was meteen verliefd op haar geworden. De afgelopen weken waren ze steeds samen geweest, nouja, ook samen met haar broer Stefano. Dan blijkt dat het juist Val is die Fin beschuldigt van de moord. De politie gelooft niets van wat Fin hen vertelt, want Valerie beweert precies het tegendeel. Bovendien blijkt ‘Stefano’ niet te bestaan; hij staat op geen enkele foto meer en ook Valerie ontkent dat ze met z’n drieën waren geweest. Fin komt steeds dieper in de problemen. Langzaam gaat hij inzien dat Valerie en ‘Stefano’ misbruik van hem, zijn naïviteit en zijn verliefdheid hebben gemaakt.

Vals spel is behoorlijk spannend. Fin zit in de cel en kijkt door middel van flash-backs terug op wat er de afgelopen drie weken gebeurd is. Omdat je al weet in welke problemen hij zit, is het de lezer al vrij gauw duidelijk dat Valerie en Stefano niet deugen. Heel knap weet de auteur de spanning op te voeren; schijnbaar kleine gebeurtenissen hebben later grote gevolgen. Juist omdat de plot zo zorgvuldig is uitgezet, is het jammer dat de ontknoping een beetje wordt afgeraffeld en zelfs nogal ongeloofwaardig is.
Verder is er goed over het boek nagedacht: Fin moet volledig alleen zijn en dat kan goed doordat zijn moeder met haar nieuwe vriend onbereikbaar in de VS zit en Fin’s broer (met wie hij een trektocht zou gaan maken) onverwacht aan filmopnames meedoet en zijn mobiel uit heeft staan. Daarom is het geloofwaardig dat een 16-jarige jongen in zijn eentje in Spanje gaat backpacken.

Fin vertelt zijn verhaal in de eerste persoon enkelvoud. Het iets te populaire toontje waarop hij soms praat, moet je maar voor lief nemen. Ondanks de 220 pagina’s is het boek snel gelezen. Leuk, lekker spannend, thriller-achtig boek voor jongens (en ook meiden!) die niet zo graag lezen. Vals spel is geschikt voor lezers vanaf dertien jaar.