Als je terugkomt

3stervertaling: Jenny de Jonge
Querido, augustus 2010

In deze recensie staat informatie over de afloop van het verhaal

Miranda woont met haar moeder in een rommelig appartement in New York City. Onder hen woont haar beste vriend Sal, maar sinds hij op een dag zomaar een dreun kreeg van een jongen uit hun straat, wil hij niet meer met haar omgaan. Miranda mist haar vriend. Dan vindt ze in haar bibliotheekboek een raadselachtig briefje dat aan haar gericht is. Ik ben gekomen om het leven van je vriend te redden, en dat van mezelf. Ze weet niet wat ze ervan denken moet, zeker niet als er nog meer vreemde briefjes volgen. Op die briefjes staan vaak dingen die in de toekomst gebeuren, en als Miranda ze daarna checkt, kloppen ze altijd. Soms gaat het om kleinigheidjes, maar de afzender weet ook dat Miranda’s moeder op 27 april mee gaat doen met een tv-quiz, in studio 15. Nu ze Sal niet meer spreekt, raakt Miranda een beetje bevriend met de jongen die Sal indertijd een dreun gaf. Met hem praat ze soms over tijdreizen en andere ingewikkelde dingen. Als op een dag Sal in paniek de straat oversteekt, terwijl er net een vrachtwagen aankomt, redt een vreemde zwerver hem, door hem een flinke duw te geven. Sal breekt alleen zijn arm, de rare man zelf wordt geschept en overlijdt. Was hij de afzender van de briefjes? Maar hoe kon hij dan in de toekomst kijken?

Als je terugkomt start als een nogal rommelig verhaal. Er gebeurt erg veel tegelijk, er zijn wat flash-backs, er worden in korte tijd nogal wat personages opgevoerd; het gaat de lezer duizelen. Wie niet persé wil weten aan wat voor quiz Miranda’s moeder mee gaat doen, haakt af. Pas op bladzijde 63 komt het eerste briefje en dan wordt het verhaal interessanter. Dan heeft Miranda er allang haar eerste ingewikkelde gesprek  met Marcus (de jongen die Sal in elkaar sloeg) over tijdreizen erop zitten. Marcus is nogal geïnteresseerd in wiskunde en in reizen door de tijd. Volgens hem moet dat kunnen. Pas helemaal aan het einde van het boek begrijpt Miranda (en met haar de lezer ook) dat de vreemde zwerver die Sal’s leven redde, de veel oudere Marcus moet zijn, die is teruggereisd in de tijd om te voorkomen dat Sal verongelukt. Uiteindelijk komen alle losse lijntjes uit het verhaal netjes bij elkaar.

Miranda vertelt haar verhaal achteraf, in de eerste persoon enkelvoud. Het begin van het boek is doorbijten, en ook verder is het geen boek dat je snel even uitleest. De rommelige structuur vraagt wel wat van de lezer. Als je terugkomt is geschikt voor goede lezers vanaf elf jaar.