Thirteen reasons why

3stervertaling: Lydia Meeder
Lemniscaat, december 2010

In deze recensie staat informatie over de afloop van het verhaal

Clay krijgt een doos thuisgestuurd zonder afzender. Er zitten zeven cassettebandjes in die zijn ingesproken door Hannah Baker. Enkele weken geleden pleegde Hannah zelfmoord. Voor ze dat deed, sprak ze dertien kantjes van de bandjes in en op elk bandje beschuldigt ze iemand van medeplichtigheid aan haar dood. Om beurten krijgen de schuldigen de doos met bandjes doorgestuurd. Clay luistert in één avond en nacht alle bandjes af. Hannah blijkt al lang met zelfmoordplannen rondgelopen te hebben, maar niemand pikte de signalen op. Daarnaast leed ze erg onder de reputatie die ze ten onrechte had: die van slet met wie wel wat te rotzooien viel. Jongens knepen in haar kont, stonden te gluren in de tuin of randden haar zelfs aan. De hele nacht luistert Clay naar Hannahs stem. Hij was in stilte verliefd op haar, zoende zelfs een keer met haar, tot zij hem afwees. Wat is zijn aandeel in haar dood?

De vorm van dit boek is erg spannend: een meisje dat er niet meer is, laat nog één keer haar stem horen. Ze chanteert bovendien de luisteraar zodanig dat hij de bandjes niet zomaar in de vuilnisbak kan gooien. De lezer is zo nieuwsgierig naar het aandeel van Clay dat hij gretig doorleest.
Jammer dat de auteur deze interessante vorm niet bevredigend heeft uitgewerkt. Clay is bang dat hij ook van iets vreselijks wordt beschuldigd, en met hem vraagt de lezer zich af wat hij toch misdaan kan hebben. Dan is het een anti-climax als blijkt dat Clay die lieve onschuldige ridder is geweest, die het allemaal niet kon helpen.
Daarnaast maakt Hannah een ernstige denkfout: ze legt de schuld van haar dood volledig bij anderen neer. Toegegeven: ze had het niet makkelijk, maar zij gaat ervan uit dat anderen haar signalen vanzelf oppikken. Veel mensen kunnen nu eenmaal geen gedachten lezen, dus haar verwijt dat niemand merkte hoe zij zich voelde, is grotendeels onterecht. Bovendien wees ze mensen die haar wel wilden helpen resoluut de deur. Dit gaat nogal irriteren, des te meer omdat Hannah verder overkomt als een zelfstandige, sterke vrouw.

Toch is Thirteen reasons why een intrigerend boek, al is het maar vanwege de vorm waarin het verhaal gegoten is. De tekst van Hannah is met blauwe inkt in een ander lettertype afgebeeld; soms is het wel eens lastig om het verhaal van haar en dat van Clay uit elkaar te houden. Het boek is geschikt voor lezers vanaf veertien jaar.