Matched

3stervertaling: Jesse Goossens
Lemniscaat, november 2010

In deze recensie staat informatie over de afloop van het verhaal

Cassia leeft in de Unie, waar alles zo geregeld is dat de bewoners niet meer zelf na hoeven te denken. De Autoriteiten zorgen overal voor: voor precies genoeg voedsel per dag, voor het juiste onderwijs, de juiste baan, voor hoeveel kinderen je mag krijgen, hoe je je vrije tijd besteedt en wanneer je mag sterven. Ook zoeken ze precies de juiste partner voor je uit: op je 17e krijg je te horen wie jouw ‘match’ is met wie je gaat trouwen. Meestal ken je je aanstaande helemaal niet, maar Cassia is zielsgelukkig als haar match haar beste vriend Xander blijkt te zijn. Dan blijkt dat de Unie een fout heeft gemaakt en dat Cassia nóg een match heeft: met Ky Markham, een andere vriend. Al snel komt een Autoriteit haar vertellen dat dit niet klopt: Ky kan zelfs niet eens gematched worden, want hij is een Dwaling en die mogen niet trouwen. Cassia was nooit zo in Ky geïnteresseerd, maar nu ze hem op haar beeldscherm heeft gezien, trekt ze steeds meer met hem op. Hoewel ze wel van Xander houdt, wordt ze toch verliefd op Ky. Cassia wordt steeds kritischer naar de Unie toe, maar kritische onderdanen kan de Unie niet gebruiken.

Matched doet in de verte denken aan De Hongerspelen (Collins, Van Goor, 2009): beide boeken spelen in de toekomst en er is in beide boeken sprake van een overheid die alle touwtjes in handen heeft. Maar waar in De Hongerspelen de overheid wreed is en de mensen zich in stilte verzetten, lijkt in Matched iedereen heel tevreden met de situatie. Al in het eerste hoofdstuk wordt Cassia gekoppeld aan de beste vriend die ze heeft, dus de lezer moet wel denken dat de Autoriteiten het beste met haar voor hebben. Het venijn zit bij dit boek in de staart: Cassia en Ky maken deel uit van een akelig experiment, er blijkt een oorlog te zijn met het buurland en Ky wordt –omdat hij maar een Dwaling is- gedwongen naar het front te gaan. Het einde van het boek is open. Cassia neemt zich voor Ky te gaan zoeken, zodra ze de gelegenheid krijgt. Matched is het eerste deel van een trilogie.

Hoewel Matched bijna 300 pagina’s telt, leest het boek vrij vlot weg. Cassia vertelt haar verhaal in de eerste persoon enkelvoud. ‘Een zinderende, verontrustende toekomstroman’ zegt de flaptekst. Zinderend zou ik dit boek niet echt willen noemen, verontrustend is het absoluut. Knap dat de lezer eerst bijna in slaap wordt gesust, zodat later de snode plannen van de Unie extra hard aankomen. Matched is geschikt voor lezers vanaf veertien jaar.