Dood aan God

3sterDe Harmonie, april 2011

Dawn’s vader is twee jaar geleden verdwenen. Hij was wel vaker een paar dagen spoorloos, want hij was verslaafd aan drank en drugs, maar sinds zijn nieuwste verslaving was het echt mis: hij bekeerde zich tot het Christendom. Dawn is woedend op God en besluit Hem te vermoorden, maar hoe vermoord je iemand waar je niet in gelooft? Voorlopig luistert ze naar muziek van The Jesus and Mary Chain en is ze de in het zwart gehulde einzelgänger van de school. Op een avond staan Mel en Taylor bij haar op de stoep: twee populaire meiden en grote bitches die je vooral niet tegen je moet krijgen. Zij proberen ineens met Dawn aan te pappen. Dawn begrijpt niet waarom en wil eigenlijk ook geen contact met hen, maar hen binnenlaten is makkelijker dan ‘nee’ zeggen. Mel en Taylor hebben inderdaad bijbedoelingen, maar daar komt Dawn pas heel laat achter: haar vader had torenhoge schulden bij Taylors vader. Intussen wordt Dawn geplaagd door nare herinneringen aan een incest-ervaring én duikt haar vader ineens weer op. Op één avond loopt de hele situatie gierend uit de hand.

Kevin Brooks is een meester in het laten oplopen van spanning. De lezer voelt aan dat Mel en Taylor iets in hun schild voeren; die meiden komen niet voor de gezelligheid wat drinken bij Dawn of haar uit mededogen een make-over geven. Dawn voelt ook wel dat er iets niet klopt en met haar wacht de lezer huiverend af wat er voor vreselijks gaat gebeuren.
En dan komt de anti-climax. Het is weliswaar niet niks wat er gebeurt, maar de ontknoping van dit boek wordt op zijn zachtst gezegd afgeraffeld. God komt er niet meer aan te pas en het verhaal houdt midden in de ontknoping op. Als je zo’n meterslange aanloop neemt, alle details knap laat samenkomen en de lezer bladzij voor bladzij laat voelen dat er iets gaat gebeuren, dan mag je aan die gebeurtenis wel wat meer aandacht besteden!

Dood aan Godis een wat broeierig boek waarvan de titel de lading niet echt dekt. Dawn vertelt haar verhaal in de eerste persoon enkelvoud, aangevuld met citaten uit nummers van The Jesus and Mary Chain. Een boek over een eenzame puber in een troosteloze omgeving, waarmee je je wat moeilijk kunt identificeren. Dood aan Godis geschikt voor lezers vanaf dertien jaar.