Geen bereik

3sterMoon, maart 2011

Leo houdt van bergwandelingen, maar zijn beste vriend David kijkt liever bij het zwembad naar meisjes. Daarom is Leo in zijn eentje gaan wandelen. Op de terugweg wordt hij overvallen door een hoosbui. Als hij probeert te schuilen, valt hij in een kloof van zeker zes meter diep. Hij breekt zijn enkel en kan dus met geen mogelijkheid weer omhoog klimmen.
Hij wordt gevonden door Nanou, een meisje dat alleen met haar moeder in een berghut woont. Nanou wordt door haar moeder verborgen gehouden; niemand mag van haar bestaan weten. Nanou's vader en oudere zus zijn jaren geleden vermoord. Nanou heeft Leo gevonden omdat ze stiekem naar buiten was gegaan. De jongen intrigeert haar. Ze probeert hem te verzorgen en wil hem niet laten ontsnappen, want voor het eerst in haar leven heeft ze contact met een leeftijdsgenoot.
Intussen heeft David de politie gewaarschuwd. Er wordt een grote zoekactie gestart, maar niemand kan zijn vriend vinden. Dan blijkt dat er dertien jaar geleden ook een meisje vanaf dezelfde camping is verdwenen. Zij is nooit teruggevonden. Komt Leo nog wel terug?

Deze vraag kun je uiteraard met 'ja' beantwoorden, maar de weg naar deze 'ja' is erg spannend opgebouwd. Een tijd lijkt het erop dat Leo op de bodem van de kloof zal verhongeren. Dan komt het vreemde meisje bij hem, dat afdaalt aan een touw. Hij is van haar afhankelijk. Zij verzorgt hem, maar laat hem in de kloof achter, al smeekt hij haar om hem eruit te halen, of tenminste zijn telefoon op te laden.
Intussen blijkt dat er veel meer speelt, al weet niemand precies wat er gebeurd is. De auteur noemt niets bij de naam, legt niets uit, maar laat de lezer zelf conclusies trekken. In de epiloog schemert zelfs een happy end, ook al is het einde open.

Het verhaal wordt afzonderlijk verteld vanuit de perspectieven van Leo, David en Nanou. Hun naam staat telkens boven de hoofdstukken, net zoals de data, zodat je weet hoe lang Leo al in de kloof ligt. David komt het minst uit de verf, maar hij heeft dan ook een kleinere rol. Nanou intrigeert, zij is het meest interessante personage en roept de meeste vragen op. Dankzij haar vreemde gedrag wordt het boek heerlijk spannend. Geen bereik is een boek dat leest als een literaire thriller, voor jongeren vanaf dertien jaar.