Showbizzkiss

3sterSlash-reeks
Querido, augustus 2011

Drie jaar geleden was Maarten een grote ster. Hij speelde als dertienjarig jochie de hoofdrol in de musical Pinokkio. Na de audities hoorde hij bij de grote groep kinderen waarvan er telkens een paar moesten afvallen. De groep die overbleef was hecht en Maarten kreeg zijn eerste vriendinnetje: Charlotte. Pinokkio was een succes, Maarten speelde voor volle zalen, kwam geregeld op het Jeugdjournaal, hoefde vaak geen huiswerk te maken…
Nu is Maarten 16. Na Pinokkio lukte het niet meer om nog een andere rol te krijgen. Hij moest een beugel, kreeg de baard in de keel, zijn klasgenoten pestten hem en leken hem zijn succes niet te gunnen. Met Charlotte ging het uit. Zijn opa komt telkens met audities voor idiote dingen waaraan Maarten niet mee wil doen.
 Maarten twijfelt aan zichzelf: heeft hij wel talent? Wil hij nog wel spelen? Zijn broer Pieter doet mee met een stuk op school. Maarten gaat een keer kijken bij een repetitie en krijgt prompt de hoofdrol. Daar geneert hij zich voor. Dan belt Charlotte ineens op. Ze leert Maarten inzien dat hij niet ‘de jongen van Pinokkio’ moet zijn, maar gewoon Maarten is.

Showbizzkiss is het tiende Slashboek, waarin een bekende auteur het verhaal optekent van wat een jongere heeft meegemaakt. Het is goed mee te voelen hoe Maarten worstelt met zichzelf. Hij heeft in de schijnwerpers gestaan en kreeg alle aandacht, dus daarna is het flink slikken wanneer je al rekent op de hoofdrol in Peter Pan, maar niet eens een figurantenrol krijgt.
Het heden en het verleden lopen wat door elkaar heen in dit boek, maar het is nergens verwarrend. Nu en dan wordt het verhaal afgewisseld met een bladzijde cursieve tekst, waarin Maarten een anekdote vertelt over de Pinokkio-tijd, alsof hij tegen een journalist praat. De taal van het boek is mooi, sober, helder. En het loopt goed af. Het toneelstuk op school gaat prima, met Charlotte komt het goed en Maarten gaat meespelen in Assepoester, de musical waarin Charlotte ook speelt. Hij is gegroeid, weet wat hij wil en wat hij niet wil en houdt eindelijk ook rekening met de mensen in zijn omgeving.

Goed, Showbizzkiss is niet het voorlopige hoogtepunt in de Slash-reeks, maar het is wel weer een prima geschreven boek over een jongen die met zichzelf in de knoop zit en daar ook weer uit komt. Showbizzkiss is geschikt voor lezers vanaf dertien jaar.