026-4451277

3sterAnne Frank en haar wereld
illustraties: Martijn van der Linden
Ploegsma, januari 2013

Het verhaal van Anne Frank is bekend. In 1933 vluchtte ze met haar ouders en zusje vanuit Frankfurt naar Amsterdam, omdat het vanwege hun joodse afkomst niet meer veilig voor hen was in Duitsland. Anne groeide op tot een vrolijk meisje dat genoot van het spelen met haar vriendinnen. Toen Hitler in 1940 Nederland binnenviel, werd ook in Amsterdam het leven voor joden stapje voor stapje moeilijker. In 1942 besloot de familie Frank onder te duiken in het Achterhuis. In deze schuilplaats schreef Anne haar beroemde dagboek.
Op 4 augustus 1944 werden de onderduikers verraden. Via kamp Westerbork en Auschwitz kwamen Anne en Margot in Bergen-Belsen, waar ze allebei kort voor de bevrijding stierven.

In Buiten is het oorlog deelt Janny van der Molen het verhaal over Anne Frank in in tien hoofdstukken. Elk hoofdstuk begint met een inleiding over de situatie in Duitsland en Nederland, waarin ook kort verteld wordt over hoe het met de familie Frank gaat. Daarna volgt er een hoofdstuk vanuit Anne’s perspectief. De auteur is zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid gebleven en gebruikt waar mogelijk citaten uit Het Achterhuis of Anne’s verhaaltjesboek.
De gesprekken die Anne voert, zijn natuurlijk bedacht, al is het best mogelijk dat Anne echt zo gesproken heeft als in dit boek. Ook de maanden na het verraad in 1944 zijn beschreven. Ze zijn gruwelijk, maar wel zo verteld dat je er geen nachtmerries van krijgt. Een compliment voor de laatste alinea’s van Anne’s leven; de goede verstaander begrijpt dat ze sterft, maar je kunt ook lezen dat je gewoon uitrust. De dood kan een troost zijn.

Het boek is geïllustreerd met gekleurde en vaak wat sobere tekeningen van Martijn van der Linden. Bovendien is er een bijlage met foto’s uit het fotoalbum van Anne Frank.
Buiten is het oorlog leest als een roman. Het boek is zeer geschikt voor kinderen die over Anne Frank willen lezen, maar nog niet aan Het Achterhuis toe zijn. Voorlezen (en samen over praten) vanaf negen jaar, zelf lezen vanaf tien.