026-4451277

3sterLeopold, augustus 2013

Amsterdam, 1632. De vader van Dirk is de beroemde chirurgijn Nicolaes Tulp. Dirk wil graag dat zijn vader net zo veel van hem houdt als van zijn oudere broer Pieter. Pieter zal in vaders voetsporen treden en daarom wil Dirk ook voor chirurgijn gaan leren. Maar zijn broers lachen hem uit en zelfs vader verbiedt hem om naar zijn openbare anatomische les te komen. Dus gaat Dirk stiekem kijken hoe zijn vader het lijk van een misdadiger opensnijdt. Jammer genoeg vindt hij het zo akelig dat hij moet overgeven. Dat mogen zijn vader en broers dus nooit te weten komen!
Als hij erachter komt dat de beginnende schilder Rembrandt een schilderij maakt van de anatomische les, is Dirk als de dood dat hij kotsend op het schilderij staat. Wanneer dat doek in de gildekamer van de chirurgijns hangt, zal iedereen zien dat hij niet tegen bloed kan. Dirk moet ervoor zorgen dat hij van het schilderij verwijderd wordt. En daarvoor moet hij heel wat hindernissen nemen!

Op het schutblad van dit boek staat een (helaas erg donkere) afbeelding van De anatomische les van Nicolaes Tulp, geschilderd door Rembrandt. Het schilderij is tegenwoordig in het Mauritshuis te bekijken. Er staat geen jongetje op afgebeeld, dus waarschijnlijk is het Dirk gelukt om van het doek te verdwijnen.
Dirk (Diederick) Tulp heeft echt bestaan, net zoals zijn vader en zijn broers. Ook Dirks vriendinnetje Anna heeft echt geleefd en natuurlijk bestonden Rembrandt, Saskia van Uylenburgh, Rembrandts hulpje Ferdinand (Bol) en zelfs Dirks vriend Paultje (Potter) ook. Paulus Potter heeft jaren later zelfs een schilderij van Dirk gemaakt. Kortom: wie De jongen die in de muur verdween leest, steekt en passant nog het een en ander op over het leven in de hoogste kringen van Amsterdam en over de schilderkunst in de Gouden Eeuw.

Het verhaal zelf is nogal rechttoe-rechtaan. Het is best te begrijpen dat Dirk niet kotsend op het schilderij wil staan en dat hij de nodige regels moet overtreden om zichzelf van het doek te krijgen. Het verhaal over Dirk wordt verteld in de derde persoon enkelvoud. De jongen die in de muur verdween is een boek dat lekker weg hapt, geschikt voor liefhebbers van historische verhalen. Tien jaar en ouder.