026-4451277

3stervertaling: Annelies Jorna
illustraties: Oliver Jeffers
Querido, februari 2014

Omdat zijn oom twaalf van zijn goudvissen heeft ingeblikt in zijn visverwerkingsfabriek, is Stan er met de dertiende goudvis vandoor gegaan. Voortaan reist hij mee met de man bij wie hij zijn dertien goudvissen had verdiend: bij meneer Dostojevski van de vis-een-eendje-kraam op de kermis. Tussen de mensen van de kermis voelt het weesjongetje Stan zich helemaal thuis. Madame Rose -de waarzegster- voorspelt hem een gouden toekomst. Dat lijkt te kloppen als Stan Pancho Pirelli ontmoet. Deze legendarische stuntman heeft een act waarbij hij in een bak met piranha’s zwemt. De man is er meteen van overtuigd dat Stan zijn opvolger moet worden. Stan twijfelt een beetje, maar omdat het net is of hij de piranha’s kan verstaan (net als zijn goudvissen), stemt hij toe om de legendarische Stanley Potts te worden: de jongen die zwemt met piranha’s.

De jongen die met piranha’s zwom is een behoorlijk kolderiek verhaal. Het begint met een maffe oom Ernie, die een fabriekje begint in vis-in-blik, waarin zijn vrouw en zijn neefje iedere dag moeten meewerken. Gek genoeg accepteert de lezer dit onmiddellijk, ook omdat Stan helemaal geen Harry Potter-achtige zielenpoot is, maar een jongen die blijmoedig meehelpt. Het gaat dus goed, tot zijn oom de goudvissen verwerkt. Dat is het moment waarop Stan de benen neemt.
Op de kermis is Stan dezelfde zachtaardige jongen die hij bij zijn oom en tante al was. Hij verbaast zich over de uiteenlopende mensen die hij ontmoet, maar blijft wel volkomen zichzelf. Hij wordt uiteindelijk de held van het verhaal, al doet hij bijna niets heldhaftigs.

Wel storend is dat de auteur zo nu en dan de lezer persoonlijk aanspreekt. Zeker helemaal aan het einde van het boek trekt je dat ineens weg bij Stan en zijn avonturen. Verder is De jongen die met piranha’s zwom een grappig en zelfs tikje filosofische boek dat je doet nadenken over wat ‘normaal’ is en wat ‘gek’. Een extra compliment voor de vertaalster is op zijn plaats, want het vertalen van een boek vol grappen als dit, zal niet eenvoudig zijn geweest. Stan is uiteindelijk een held om van te houden.
De jongen die met piranha’s zwom is geschikt voor lezers vanaf tien jaar.