026-4451277

3sterQuerido, februari 2013

Zomaar midden in het schooljaar naar IJsland, dat zou een buitenkansje moeten zijn. Maar Twan heeft er weinig zin in. Ten eerste moet hij met louter vrouwen op stap: zijn oma, zijn moeder en zijn tweelingzus Linde. Ten tweede is het koud in IJsland en heeft hij alleen maar gympen bij zich die meteen kleddernat worden van alle sneeuw. Ten derde moeten ze logeren in het piepkleine huisje van Opi Kas, zijn overgrootvader. En ten vierde hebben ze een geheime missie: oma en mama willen Opi Kas meenemen naar Nederland. Ze vinden dat Opi niet meer voor zichzelf kan zorgen.
Opi Kas lijkt een rare oude man, maar hij is niet gek. Hij weet precies wat zijn dochter en kleindochter van plan zijn en hij weigert mee te werken. In plaats daarvan vraagt hij de hulp van Twan. Twan moet Opi helpen ontsnappen naar de bergen, waar niemand hem kan vinden. Gelukkig heeft Twan zijn Survivalhandboek bij zich, zodat hij Opi Kas kan leren hoe hij moet overleven onder uitzonderlijke omstandigheden. Maar wil Opi wel overleven?

Hoe Opi Kas ooit op IJsland verzeild raakte, is niet helemaal duidelijk. Goed, hij was zeeman, maar hij trouwde toch ooit met een Nederlandse vrouw? Nouja, niet heel belangrijk.
Opi Kas is met afstand het interessantste personage uit het boek: een wat knorrige oude man die altijd zijn eigen gang is gegaan en niet van plan is zich te laten betuttelen door zijn dochter en kleindochter. Die twee zijn redelijk karikaturaal omschreven, zoals ze over het hoofd van Opi Kas heen besluiten wat het ‘beste’ voor hem is.
Twan is een pre-puber, die zijn opa graag wil helpen, tot hij zich realiseert dat Opi Kas daar in de bergen van IJsland maar heel weinig overlevingskansen heeft. Opi lijkt niet erg bereid naar zijn survivaltips te luisteren. Aandoenlijk is het overlevingspakketje dat Twan probeert te maken met watten en vaseline, omdat zijn opa dat wellicht nodig heeft daar in de bergen.

Het boek heeft een open einde. Dat is prettig, want nu kan de lezer zelf invullen wat er gebeurd is en hoe het afloopt. Twan vertelt het verhaal in de eerste persoon enkelvoud. De regels van drie is een redelijk toegankelijk geschreven boek over vier generaties in een piepklein huisje in IJsland. Geschikt voor tien jaar en ouder.