026-4451277

3sterillustraties: Annemarie van Haeringen
Leopold, april 2013

Het is zomer. Een warme, droge zomer in een klein dorp in de Italiaanse heuvels. Elke ochtend gaat Enrico met zijn tekenspullen de berg af, naar zijn nonno, om te helpen de schapen te hoeden. Elke ochtend legt hij dezelfde weg af, ontmoet hij dezelfde mensen, slentert hij door dezelfde hobbelstraatjes, wipt hij even de oude kerk in om te genieten van de koelte en van de mooie fresco’s op de muren. Iedere ochtend geeft oude Marta dezelfde boodschap mee voor nonno: ‘zeg tegen je grootvader dat ik op hem wacht.’ En elke ochtend ontmoet hij even Teresa, zijn vriendin, het meisje van wie hij altijd zal houden, wat er ook gebeurt.
En dan gebeurt er iets in het dorp. Een aardbeving. Niets in Enrico’s leven is meer hetzelfde. Zijn moeder ligt ver weg in een ziekenhuis, hij moet elke dag voor zijn broertje zorgen. De mooie oude kerk is ingestort. Enrico heeft met zijn handen in het puin staan graven om mensen te redden. Het leven is voorgoed anders.

Vanaf de eerste bladzijde van Die dag in augustus ben je in een slaperig Italiaans dorp, waar de mensen elkaar door en door kennen, waar elke dag wel een bus toeristen stopt om de fresco’s in de kerk te bekijken en waar verder niets gebeurt. Het is warm, de hitte maakt loom. Al je zintuigen worden geprikkeld bij het lezen van dit boek.
Halverwege het boek is er een pauze. Het verhaal gaat twee weken later verder. In eerste instantie weet de lezer niet wat er gebeurd is, maar al snel is duidelijk dat er iets vreselijks heeft plaatsgevonden. Een aardbeving. En dan komt er de schrik: wie leven er nog, wie zijn er gewond en wie zijn er dood? Ida is er bijvoorbeeld niet meer, het zwakbegaafde meisje van wie Enrico elke ochtend een bloem kreeg. Maar Enrico’s familie overleefde. En Teresa ook. Al is niets meer als vroeger. Bijna niets.

Die dag in augustus is een prachtig miniatuurtje, een zorgvuldig en sfeervol verteld verhaal. Het boek is geïllustreerd met tekeningen in gekleurde lijnen van Annemarie van Haeringen (of zijn het toch de tekeningen van Enrico?) Die dag in augustus blijft verrassen tot op de laatste bladzijde, tot in de laatste regel. Een wonderschoon boek voor fijnproevers vanaf tien jaar, en voor heel veel ouder.