026-4451277

3sterLeopold, februari 2014

Noord-Oost Groningen, 1952. In het woonoord bij Finsterwolde worden Ambonezen geplaatst: families van wie de man tijdens de oorlog voor Nederland gevochten heeft en nu tijdelijk niet op Ambon kunnen wonen. Jacob woont in het woonoord. Hij verbaast zich over de Nederlandse samenleving en hij mist zijn broer Abel, die op Ambon is gebleven.
De vader van Tjakkie is een Groningse arbeider, dus Tjakkie moet na de lagere school naar de huishoudschool. Verder leren is goed voor de dochter van een rijke boer, zoals haar klasgenootje Katrien, maar arbeidersdochter Tjakkie wil ook zo graag naar de hbs. De meester geeft haar zelfs al extra lessen.
Jacob en Tjakkie raken bevriend. Jacobs vader blijft zich tegen beter weten in vasthouden aan het idee dat hij ooit weer naar de Molukken terug zal gaan, maar bij Jacob groeit het besef dat zijn toekomst in Nederland ligt. Tjakkie en Jacob hebben een heel verschillende achtergrond, maar in één ding zijn ze gelijk: hun toekomstdroom is een heel andere dan die hun ouders voor hen op het oog hebben.

Het duurt even voor de (jonge) lezer zonder al te veel historische achtergrondkennis heeft uitgepuzzeld in welke tijd dit boek speelt. Dwars door de storm heeft twee hoofdpersonen en wordt vanuit twee perspectieven verteld, maar toch vormt het verhaal al snel een eenheid. Misverstanden tussen beide culturen worden beschreven (met als hoogtepunt het verjaardagsfeestje van Tjakkie), ook andere verschillen en gewoonten komen aan bod. Het geeft een aardig kijkje in het gezinsleven van een communistische arbeidersfamilie en in dat van een Moluks gezin in een woonoord. Er wordt wel eens een zijweggetje ingeslagen dat onnodig afleidt van het werkelijke verhaal, maar zo’n zijweggetje voert gelukkig niet de boventoon.

Eerlijkgezegd had ik met name van Karlijn Stoffels een boek verwacht dat wat meer lagen zou hebben. Dwars door de storm leest prettig, maar is wat oppervlakkig. Het boort wel een periode in de Nederlandse geschiedenis aan waar nog weinig of geen jeugdboeken over geschreven zijn. Dwars door de storm is geschikt voor lezers vanaf elf jaar.