026-4451277

3sterillustraties: Linde Faas
Lemniscaat, mei 2013

Het is een vreemd troepje dat daar op de boot Blauwtje woont. De boot ligt afgemeerd aan het einde van het Vieze Landje, waar bijna nooit iemand komt. Dertien kinderen wonen er en Pola is de oudste. De Blauwtje is van haar moeder Taatje, die intussen de hele wereld afzoekt naar haar Grote Liefde. De andere twaalf kinderen zijn er later bijgekomen, om allerhande redenen. Ze redden zich best met z’n allen, maar dan moet mevrouw Wijfjes van het Zorgbureau zich niet met hen bemoeien.
Dan komt er een man op het Vieze Landje, Maarten Vanderwerff, een man die niet zo goed naar huis durft. En gelukkig wil Maarten best even doen of hij de vader van de troep kinderen is. Dat komt mooi uit, want je kunt je niet met mevrouw Wijfjes bezighouden als er intussen beestjes zijn opgedoken. Het zijn een soort mistige pissebedden en ze heten Onbedoelden. De Onbedoelden zoeken een nieuwe ligplaats, net zoals de kinderen van de Blauwtje. Intussen gebeuren in de stad ook rare dingen: gebouwen verzakken, de kademuur stort in en er ontstaan draaikolken in de haven. De Troep van de Blauwtje gaat op expeditie om uit te zoeken wat hier aan de hand is!

Dertien kinderen op een woonboot, waar je lekker in de modder kunt spelen en je gang kunt gaan, zonder noemenswaardige bemoeienis van ouders,. Wie wil dit nou niet? Het verhaal gaat dan ook veelbelovend en opgewekt van start. Natuurlijk begrijp je dat er hier iets mis moet gaan. Dat begint met mevrouw Wijfjes. Aha, er dreigt een eind te komen aan de vrijheid van de kinderen. Dat vraagt om actie!
Maar dan duiken ineens die Onbedoelden op. En daarmee wordt het verhaal helaas een stuk schimmiger. Wat zijn dat nou voor beestjes, hoe kan het dat ze zo vreemd praten en wat is hun functie nou in het verhaal? Ik weet niet goed wat ik met ze aan moet. Zonder die raadselachtige Onbedoelden was Troep helderder en pittiger geworden, denk ik. Maar dat kan ook een kwestie van smaak zijn.

Troep is een vrolijk debuut, al is het boek wel erg ‘vol’ en rommelig, en zijn er veel te veel personages die om aandacht vragen. Troep is prachtig en royaal geïllustreerd met gekleurde tekeningen van Linde Faas. Pola is de verteller van het verhaal en dat doet ze met verve. Het is een leuk -maar soms wat ingewikkeld - voorleesboek voor in de klas. Zelf lezen kan vanaf tien jaar.