026-4451277

3sterIllustraties: Mark Janssen
Ploegsma, maart 2011

Het lijkt een saaie zomervakantie te worden voor Michiel, maar dat verandert als hij nieuwe buren krijgt. De familie Donderbus is een echt piratengezin! Ze bouwen zelf hun huis: een samenraapsel van kamers, trappen, touwladders en gangetjes, dat nog het meest op een enorm zeeroversschip lijkt. In de gracht eromheen zwemt een waakhaai, ze hebben een octopus als huisdier en opa Donderbus is alleen rustig als hij rum te drinken krijgt. Michiel sluit vriendschap met piratenzoon Billy en ook met de rest van de familie.
Jammer genoeg is de rest van de buurt niet zo blij met hun nieuwe buren. Sinds de familie Donderbus er is, wordt er nogal eens ingebroken en natuurlijk krijgen de piraten de schuld. Michiel bedenkt dat de Donderbussen het best de buurt eens te eten kunnen vragen, zodat de mensen kunnen zien hoe aardig de familie is. Die avond wordt er ingebroken in Michiels huis, maar dankzij vader en moeder Donderbus worden de boeven gevangen. Sindsdien is de hele buurt blij met de piratenfamilie.

Van echte piraten als buren droomt natuurlijk ieder kind. De familie Donderbus woont in een zelfgebouwd soort Villa Kakelbont, waar alles kan en mag. Voeg de gekke details toe en wat piratentaal (“Wat is er? Je kijkt me aan als een zieke sidderaal.”) en het decor voor een grappig boek is in orde. Bij de familie Donderbus kan alles wat de nette Michiel thuis niet gewend is. Logisch dat hij graag bij zijn nieuwe vriendje Billy gaat spelen.
Het verhaal blijft wel een beetje hangen in de gekkigheid. Dat de inbrekers ontmaskerd worden door de familie Donderbus was te verwachten en dat de familie daardoor plotseling populair wordt in de straat, ligt ook voor de hand. De verhaallijn is nogal dun.

Het zal de lezers een zorg zijn. De piraten van hiernaast is een leuk zeeroversverhaal. Je krijgt er stoere tattoos bij voor als je zelf zeerovertje wil spelen, en het boek is ook nog eens het eerste deel van een nieuwe serie, dus wat wil je nog meer. Het verhaal wordt verteld in de derde persoon enkelvoud. Het is geïllustreerd met (vaak wat donker uitgevallen) grappige tekeningen van Mark Janssen. De piraten van hiernaast is geschikt voor lezers vanaf acht jaar.