026-4451277

3sterillustraties: Heleen Brulot
Lemniscaat, januari 2011

Wieske is net verhuisd en ze hoopt maar dat er veel kinderen in haar nieuwe buurt wonen, zodat ze eindelijk iemand heeft om mee te spelen. Nu is er alleen haar vader, maar die is bijna altijd op zijn werk. Haar moeder leeft niet meer en aan de oppas heeft ze natuurlijk niks. Maar het ene buurhuis staat leeg en in het andere woont mevrouw de Vries, een oude mevrouw die thee voor haar zet die naar oude sokken smaakt. Dus moet Wieske zelf aan de slag, als ze leuke buren wil. Met hulp van mevrouw de Vries (én met het bankpasje van haar vader) huurt ze voor twee maanden het lege buurhuis en gaat ze op zoek naar een leuke familie die er wil wonen. Maar waar haalt ze dat gezin vandaan? Op straat ontmoet ze Jodie, die wel met haar ouders en broertjes twee maanden in Villa Wielewaal wil wonen. Alleen is Jodie’s familie bij nader inzien niet helemaal het leuke gezin dat Wieske in gedachten had. Of toch wel?

Wieske is een dame die niet voor een gat te vangen is. In haar fantasie heeft ze al helemaal voor elkaar wie er in het buurhuis wonen: een blonde moeder, een vader en hun drie kinderen. Katie wordt natuurlijk Wieskes beste vriendin. Ze mag ook best Hyacint heten of Rafaella, dat maakt niks uit. Als de werkelijkheid anders is dan Wieske’s fantasie, maakt ze er maar het beste van. Wieske is geen kind dat snel opgeeft wat ze in haar hoofd heeft.
Een tikje onwerkelijk is het wel: een kind dat zo aan haar lot wordt overgelaten door haar vader, een buurvrouw als mevrouw de Vries die van een bijna mensenschuwe vrouw zich ontpopt tot Wieske’s vriendin en dan die rare Tokkie-achtige familie van Jodie die heel gewoon naar die villa verhuist. Maargoed, in de sfeer van het verhaal ga je er wel in mee.

Wieske verzint veel woorden die soms heel grappig zijn en soms net wat over de top. Het verhaal wordt vanuit haar perspectief geschreven in de derde persoon enkelvoud. De gekleurde (!) illustraties van Heleen Brulot vrolijken het verhaal nog wat verder op. Sokkenthee en chocola is een met vaart geschreven boek dat veel lezers vanaf negen jaar met plezier zullen lezen.