026-4451277

5sterQuerido, april 2010

Toda woont gewoon bij haar vader, die banketbakker is. Hij bakt elke dag twintig verschillende gebakjes en soorten drie taart. Maar het gaat niet zo goed met het land waar ze wonen. In het zuiden vechten de Enen tegen de Anderen, en Toda’s vader moet soldaat worden in plaats van bakker. Gelukkig heeft hij een boek waarin staat hoe hij zich kan verkleden als struik, zodat vijandige soldaten hem niet herkennen.
Toda blijft met haar oma in de bakkerij wonen, maar daar is het niet veilig. Oma stuurt haar naar haar moeder, die al jaren in het Buurland woont. Samen met vreemde mensen reist ze in een bus naar de grens. Daar wordt ze opgevangen in een huis van Algemeen Nut, voor ze stiekem het land uit mag. Per ongeluk raakt Toda de rest van de groep. Na een paar verwarrende dagen bereikt ze het Buurland, waar ze in een Tehuis voor Loslopende Kinderen wordt geplaatst. Daar beloven mensen haar moeder te zoeken, maar omdat er niets gebeurt, komt Toda zelf wel in actie.

Toda (en dat zijn alleen maar de laatste vier letters van haar lange voornaam met vier keer k erin) is een echt Van Leeuwen-kind: zowel dromerig als ondernemend en vastbesloten haar doel te bereiken. Ze zou een zusje van Deesje, Kukel of Bobbel kunnen zijn. De wereld is voor haar heel verwarrend: in het derde hoofdstuk is ze al in haar eentje op weg naar het Buurland. Heel knap laat de auteur de onbegrijpelijke wereld van volwassenen zien door de ogen van een jong meisje. Toda observeert en accepteert. Conclusies trekken laat ze over aan de lezer.
Ondanks het thema is het boek nergens zwaar of verdrietig. Zelfs zo’n vernederende scene waarin kinderen hun (afgedankte) speelgoed komen brengen en de gevluchte kinderen ‘dankbaar’ moeten zijn, wordt met een lichte verwondering gebracht.

Kortom: een prachtig nieuw boek van Joke van Leeuwen, met precies die taalgrapjes, mooie zinnen, ietwat wereldvreemde personages en springerige illustraties (favoriet: een verontwaardigd kevertje op blz 68 dat net een plas over zich heen heeft gekregen) die we mogen verwachten. Wees niet ongerust: Toda bereikt uiteindelijk haar moeder.
Toen mijn vader een struik werd is geschikt voor lezers vanaf negen jaar en voor alle liefhebbers van het oeuvre van Joke van Leeuwen. Gaat dat lezen!