026-4451277

3ster(Vonk-trilogie, deel 1)
Moon, oktober 2014

Het land Chimeria was nog niet zo lang geleden een dictatuur, met Dux Tron aan het roer. Roxane was zijn jongste dochter. Ze groeide op in het paleis en had weinig benul van wat zich in de rest van het land afspeelde.
Inmiddels is het 2012. Na ruim 25 jaar is Roxane voor het eerst terug in Chimeria. Er is in de tussentijd veel gebeurd: Chimeria is geen dictatuur meer, Dux Tron en zijn vrouw zijn dood en Roxanes eerste grote liefde Christian leeft ook niet meer.
Roxane kijkt terug op 1986, het jaar waarin ze ging studeren, probeerde te rebelleren tegen haar vader en de staat, en waarin ze Christian ontmoette. Christian was een mede-student. Hij tekende strips en speelde in een band. Die band werd door de ouders van Roxane al snel ingelijfd als propagandamiddel om jongeren te bereiken. Christian realiseerde zich dat hij zich aardig in de nesten zou werken, door een relatie te hebben met de dochter van Dux Tron. Binnen de kortste keren zat hij dan ook tot over zijn oren in een wespennest.

Vlam is bijna 500 bladzijden dik en is het bovendien het eerste deel van een trilogie. Floortje Zwigtman neemt ruim de tijd om haar verhaallijnen uit te zetten. Daarom weet je aan het einde van Vlam nog niet hoe het komt dat Roxanes ouders in 2012 al dood zijn, of wat er precies met Christian is gebeurd.
Het verhaal komt niet echt goed op gang. Er zijn veel personages tussen wie het perspectief schommelt en het verhaal speelt gedeeltelijk in 1985-1986 en in 2012. Vlam broeit en gist, er zijn een hoop mijnenvelden uitgezet waarvan je als lezer popelt om die te zien ontploffen, maar pas bij een concert van Christians band aan het einde van het boek, komt er eindelijk actie. Verder moet je blijkbaar wachten op deel twee voor je meer te weten komt over wat er nu precies speelt en hoe de dictatuur wordt omvergeworpen.

Vlam bevat veel prachtig geschreven broeierige scènes. Laat dat maar aan Zwigtman over. Maar veel mooie scènes zorgen nog niet voor een samenhangend verhaal. Vlam is als op zichzelf staand boek niet meer dan los zand. Zwigtman kan fantastisch schrijven, maar ze dreigt te verzuipen in dit omvangrijke Vonk-project. Vlam is weliswaar de moeite waard om te lezen, maar laat de lezer met te veel onbeantwoorde vragen achter. Het is de vraag of een tweede en derde boek redding kunnen brengen.
Vlam is geschikt voor vijftien jaar en ouder.