026-4451277

3sterLemniscaat, maart 2005

In deze recensie staat informatie over de afloop van het verhaal

Brussel, 1565, de vooravond van de Tachtigjarige Oorlog. Crispijn Matsijs is twintig jaar oud, hij is de eigenaar van een kleine brouwerij met een taveerne. En dat niet alleen: hij is ook de bastaardzoon van graaf Lamoraan van Egmond, al lijkt deze man weinig van zijn buitenechtelijke zoon te willen weten. Terwijl er in Crispijns taveerne gediscussieerd wordt over het nieuwe Lutherse geloof, doet de inquisiteur Pieter Titelmans zijn intrede in Brussel. Ook Crispijn belandt op zijn pijnbank, op beschuldiging van ketterij. Dankzij zijn invloedrijke vader wordt hij uit de gevangenis gehaald. Crispijn verlangt naar contact met zijn familie, maar dat komt niet. Zijn vader laat niets van zich horen, alleen zijn halfzuster Leonore zoekt hem uit nieuwsgierigheid op.
Dan wordt de graaf van Egmond gevangen genomen door Alva. Ook voor Crispijn dreigt er weer gevaar. Hij sluit zich aan bij de bosgeuzen, een groep mensen die zich schuilhoudt in de Vlaamse bossen en zich vanuit daar verzet tegen de katholieke overheerser. Crispijn doet mee aan beeldenstormen, vernielingen van huizen van katholieke kerkelijke leiders, helpt mee om gevangenen van de inquisitie te bevrijden. Als een aanslag op Alva mislukt, valt de groep uiteen, de graaf van Egmond wordt tenslotte onthoofd op de Grote Markt van Brussel en Crispijn besluit Vlaanderen te verlaten en naar het noorden te trekken.

De bastaard van Brussel is een prettig leesbaar historisch boek. Spannend verhaal, ondanks dat  je door mijn historische voorkennis allang weet dat de aanslag op Alva gaat mislukken en dat de graaf van Egmond uiteindelijk inderdaad onthoofd zal worden. Veel van de personen uit dit boek hebben echt bestaan, veel gebeurtenissen zijn ook een feit. Crispijn is natuurlijk wel fictief, evenals wat mensen in zijn directe omgeving. Achterin het boek staat een epiloog met uitleg over de Godsdiensttwisten, over wie enkele historische figuren waren (zoals Alva, Titelmans, Filips II), over de familie van de graaf van Egmond en over de bosgeuzen, zodat ook de lezers zonder veel geschiedenisonderwijs dit boek kunnen begrijpen.

Lekker boek om in één ruk uit te lezen. Het is een verhaal dat je inderdaad verwacht van Simone van der Vlugt. De bastaard van Brussel  is geschikt voor lezers vanaf twaalf jaar.