026-4451277

3sterQuerido, maart 2015

Benyamin heeft er genoeg van te zijn wie hij is: de zoon van de beroemde imitator Lowie Loogman, de jongen zonder identiteit die alleen maar droomt van het meisje dat hij een jaar geleden ontmoette, maar dat intussen een ander vriendje heeft. Wanneer zijn vader in de problemen komt, duiken Benyamin en zijn moeder tijdelijk onder in een afgelegen zomerhuisje in een bos, om te ontsnappen aan de roddelpers. Daar, waar niemand hem kent, besluit Benyamin iemand anders te worden. Hij knipt zijn dreadlocks af, gooit zijn telefoon weg en verzint een nieuwe achtergrond. Voortaan is hij Boyd, een criminele voetbalhooligan uit Utrecht, die een taakstraf heeft op de natuurbegraafplaats vlak bij het zomerhuisje. ’s Avonds drinkt hij bier met een vriendenclub die stiekem samenkomt op diezelfde begraafplaats, een meisje uit die club wil zelfs seks met hem. Maar ook als Boyd lukt het Benyamin niet om te zijn wie hij wil zijn. Wie is hij werkelijk?

‘Je kunt niet echt een ander worden. Iemand boven water halen die wáár is – dat kan wel.’ Dit zijn de woorden van Joris, de beheerder van de begraafplaats, bij wie Boyd zijn ‘taakstraf’ doet. Joris is op de hoogte van Benyamins metamorfose en gaat erin mee. Joris mocht Benyamin, vond hem een leuke gast, nieuwsgierig en grappig. Over Boyd zucht hij:  ‘Godskelere. Waarom sturen ze mij altijd gasten met een taakstraf?’ Maar Joris was zelf ook ooit iemand anders. En Leo, het meisje dat Boyd op de begraafplaats ontmoet, heeft zelfs meerdere identiteiten. Benyamin is er niet meer. Maar wie is er uit hem tevoorschijn gekomen?

Ik – Wij – Zij – Hij – Jij – Wij. Dit zijn de titels van de zes hoofdstukken/delen van Boyd was hier. Benyamin/Boyd vertelt zijn verhaal deels in de eerste en deels in de derde persoon enkelvoud. Boyd was hier is geen eenvoudig boek, al begint het vrij humoristisch en toegankelijk.
Naarmate het verhaal vordert, blijkt dat het niet eenvoudig is om vast te stellen wie je nu eigenlijk bent. Boyd was hier is een intrigerend boek over het zoeken naar je eigen identiteit, een bekend thema binnen de puberliteratuur. Toch is het geen uitgekauwde kost: het boek heeft meerdere lagen, die zich niet in één keer lezen laten omspitten. Geschikt voor lezers van veertien jaar en ouder.