026-4451277

3stervertaling: Mechteld Jansen
Lemniscaat, januari 2012

Cassia leeft in de Unie, een land dat precies bepaalt wat er goed is voor haar inwoners. Alleen heeft de Unie niet kunnen voorkomen dat Cassia verliefd werd op Ky Markham. Ky is een Dwaling, iemand die afwijkt en niet eens mag trouwen. Daarom is hij afgevoerd naar de Buiten Provincies, om daar dienst te doen als kanonnenvlees. De Unie voert namelijk oorlog met het buurland, maar dat mogen de inwoners niet weten. Dat schept maar onrust.
Ondanks dat Cassia is ‘gematched’ met Xander (wat betekent dat de Unie heeft besloten dat zij goed bij elkaar passen en dus mogen gaan trouwen), is Cassia Ky achterna gereisd. Al snel ontdekt ze dat Ky gevlucht is, de bergen is. Samen met een vriendin volgt ze zijn spoor. Het trekken door de heuvels, de kloven en de vlaktes is gevaarlijk: als de Unie hen ziet, dan zijn ze erbij. Wanneer ze Ky vinden, is het niet duidelijk hoe ze verder moeten. Cassia heeft verhalen gehoord over een Opstand en ze wil zich bij de Opstandelingen aansluiten. Ky daarentegen wil zich na alles wat hij heeft meegemaakt nergens bij aansluiten. Bovendien is het niet eenvoudig de Opstandelingen te vinden.

Crossed is het tweede deel uit een trilogie. Het eerste deel Matched (Lemniscaat, 2011) was een goed geschreven, verontrustende toekomstroman. Maar waar je in Matched gretig verder las omdat je wilde weten hoe het afliep, is het bij Crossed doorbijten geblazen. Bijna driehonderd bladzijden lang is er een hoop gedoe en gekeutel over jongeren die door kloven en bergketens ploeteren, elkaar net mislopen, elkaar wel of niet vertrouwen, honger en dorst lijden, weer teruggaan, verder lopen, vreemde opslagplaatsen van voedsel en oude boeken vinden, doorlopen, weer teruggaan… Wanneer dit boek met een derde was ingekort, was het stukken beter te pruimen geweest. Net als Cassia en Ky raakt de lezer geregeld de weg kwijt. Waar gaat dit boek nou eigenlijk over?

Zonder het eerste deel is Crossed niet te volgen. Het boek heeft een open einde, want er komt nog een derde deel, waarin hopelijk al die losse eindjes wel worden verklaard. Het verhaal wordt beurtelings verteld vanuit de perspectieven van Ky en Cassia. Crossed is een tegenvaller. Misschien leest het makkelijker als Matched nog vers in je hoofd zit. Crossed is geschikt voor lezers vanaf veertien jaar.