026-4451277

3sterLemniscaat, februari 2013

Italië, rond 1700. Angelo is het zoontje van een leerlooier. Hij helpt zijn vader in de leerlooierij en elke avond zingt hij in het kerkkoor. Zijn stem is schitterend, hoog en zuiver, zo bijzonder dat Padre Battista wil dat Angelo naar het conservatorium in Florence gaat. Angelo’s vader is tegen. Wanneer zijn vader plotseling overlijdt, gaat Angelo toch met de pater mee, maar meteen de eerste avond wordt hij al gecastreerd. Hij wordt ondergebracht bij de andere sopranisten: jongens die ‘ontmand’ zijn en zo hun hoge zuivere stem houden. Angelo heeft pijn, beseft dat hij nooit zal trouwen of kinderen krijgen en hij mist zijn thuis.
Wel blijkt zijn stem heel bijzonder. Hij is een van de beste studenten van het conservatorium en mag veel solo’s zingen. Het conservatorium vangt heel wat geld als zijn vriend Paolo en hij elders mogen optreden. Dan komt de uitnodiging van Prins Ferdinando, die wil dat de jongens in zijn paleis komen zingen. De Prins biedt Angelo een uitweg: een leven van rijkdom en roem. Bovendien hoeft Angelo zich geen zorgen meer te maken over zijn zusje dat nu in armoede leeft. Maar de Prins heeft ook erotische plannen met Angelo, terwijl Angelo in stilte verliefd is op Rosa, de dochter van hofcomponist Scarlatti.

Angelo is nog een kind van twaalf als plotseling zijn vader overlijdt en hij min of meer ontvoerd wordt naar Florence. Hij heeft geen flauw idee wat er met hem gebeurd is als hij wakker wordt met een gloeiende pijn in zijn kruis. Vier jaar later zingt hij prachtig, maar voelt hij zich nog steeds een buitenbeentje binnen het conservatorium-internaat.
Angelo is een brave twijfelaar en een tobber, een jongen die zich niet verzet, maar lijdzaam ondergaat wat er gebeurt. En dat is meteen het probleem aan De castraat. Het boek leest heerlijk, de omstandigheden waaromheen het verhaal is opgebouwd, zijn heel interessant, maar Angelo zelf is te nietszeggend om alle ellende tot leven te brengen. Zijn vriend Paolo was een veel boeiendere hoofdpersoon geweest: die jongen kliert en zuigt en is gruwelijk jaloers. Dat zijn eigenschappen waarmee je een verhaal kunt laten broeien en ontploffen. Dankzij suffige Angelo suddert het kalmpjes voort. De castraat mist broodnodige spanning.

Angelo vertelt het verhaal in de eerste persoon enkelvoud. Een deel speelt zich af in 1698 en een deel in 1702. De castraat is een vlot lezend verhaal dat helaas net die peper mist die het nodig heeft om er een echt lekker boek van te maken. Geschikt voor 13 jaar en ouder.