026-4451277

3sterMoon, oktober 2014

Na een eindexamenfeest besluiten zeven jongeren om een kijkje te gaan nemen in hun oude school. Het gebouw staat al een jaar leeg. Eenmaal in een theaterzaaltje in de kelder aangekomen, ontdekken ze dat de deur is dichtgevallen en dat ze het zaaltje niet meer uit kunnen. Hun telefoons hebben geen bereik, er is geen licht en afgezien van wat meegenomen flessen alcohol is er niets te drinken.
Wat aanvankelijk een leuk feestje is en daarna op een akelige samenloop van omstandigheden lijkt, escaleert als er een camera ontdekt wordt. Iemand filmt hun moeilijkheden, of zit er misschien zelfs al naar te kijken. Wat is hier aan de hand?

Eerder dan Thijs, Jasmijn, Julian, Anouk, Noah, Sam en Bennie het in de gaten hebben, weet de lezer - dankzij een proloog - dat er een onbekende is, vermoedelijk een vrouw, die niet spoort en die wel eens heel gevaarlijk kan worden. Dat levert, naast het donker, het verlaten gebouw, de griezelverhalen die ze elkaar vertellen en de sluimerende ruzies, nog extra spanning op. Bovendien blijkt iedere jongere een geheim te hebben, iets waarvan hij of zij  absoluut niet wil dat een ander ervan op de hoogte is.
Disconnect is een boek waarbij de lezer meespeurt naar wie de dader is. Dankzij de cursieve passages van de onbekende is al gauw duidelijk dat het een van de zeven jongeren moet zijn. Eén voor één kun je ze afstrepen, tot uiteindelijk blijkt wie het moet zijn. Iemand die je al snel verdacht, maar waarvan je al snel dacht: nee, dat zal wel niet, want dit ligt te veel voor de hand. Nouja, toch, dus.
De ontknoping is wat extreem en biedt tegelijkertijd niet de climax waar de lezer op wacht. De geheimen van de anderen worden onthuld en goed, sommige zijn schokkend en hadden het verdiend om beter uitgewerkt te worden, maar het geheim dat als laatste wordt bewaard, is er eentje waarvan je denkt: Nou, en?

Het perspectief wisselt tussen de zeven jongeren, zodat je in ieders hoofd kunt meekijken naar hoe ze de uren en later dagen in het donkere zaaltje beleven. Disconnect is een spannende, toegankelijke thriller, ook geschikt voor minder gretige lezers. Het is lekker lezen voor liefhebbers van boeken van Mel Wallis de Vries. Ondanks de mededeling ‘Young Adult Thriller’ is Disconnect gewoon geschikt voor lezers van dertien jaar en ouder.