026-4451277

3steren Roy Looman
Querido, april 2015

Max is een heel gewone jongen van vijftien. Hij houdt van voetballen, films kijken, uitgaan met zijn vrienden en hij heeft een bijbaantje in de supermarkt. Dan wordt er lymfeklierkanker bij hem geconstateerd. De prognose is vrij goed: negentig procent van de mensen met die vorm van kanker geneest. En Max is onmiddellijk vastbesloten om ook te overleven. Zoals hij zelf zegt: ‘Ik kan ongelooflijk slecht tegen mijn verlies, dus ik ga niet dood.’
Max gaat er vol tegenaan. Onderzoeken, chemotherapie, medicijnen, misselijkheid. Hij moet en zal de kanker overwinnen. Hij krijgt steun van zijn ouders, broertjes en zijn drie beste vrienden. Van verdere familie, vrienden, mensen op school en ook van mensen van wie hij het niet verwacht. En het lukt. De kanker wordt teruggedrongen en Max geneest.
Maar een aantal maanden later begint het gevecht pas echt. Dan dringt tot Max door dat het ook anders had kunnen aflopen. Dat hij misschien wel de Messi van de kanker was, maar niet de Messi van zijn hele leven.

Het verhaal van Max is het verhaal van Roy Looman. Dit boek had zo in de Slash-reeks gepast: een boek over een jongere met een bijzonder verhaal. Door de ik-vorm is het alsof Max (Roy) tegen je praat. Vanaf de eerste bladzijde leeft hij voor je alsof je hem persoonlijk kent. Het boek is eerlijk. Van een onbezorgde puber verandert Max in een jongen-met-kanker. Hij beschrijft de pijn, de vermoeidheid, de misselijkheid, het overgeven. De chemoscheten, die ongelooflijk stinken en waar zijn vrienden (gelukkig) gewoon grappen over maken. Hij beschrijft ook de angst, die pas komt als alles achter de rug lijkt te zijn. De angst die eigenlijk heel normaal is, zoals de psychologe Isabel zegt: ‘Leven na kanker is hard werken.’ Tijdens zijn ziekte had Max geen tijd om bang te zijn, en dat moest later ingehaald worden.

Buiten het verhaal van Max’ ziekte, gaat het in Het kankerkampioenschap voor junioren ook over opgroeien, volwassen worden en vooral over vriendschap en liefde. Met Max komt het goed. Dat is hoopgevend.
Samen met Max ervaart de lezer hoe je leven zomaar ineens drastisch kan veranderen. Rauw, eerlijk en met humor en liefde geschreven; Het kankerkampioenschap voor junioren is een indringend boek voor veertien jaar en ouder.