026-4451277

3sterLemniscaat, januari 2014

Stel: op elk moment dat je in je leven een belangrijke keuze maakt, splitst je leven zich. Eén versie van jou gaat verder met die ene keuze, een andere leeft in een parallelle wereld met de andere keus. Dr. Halmstad doet onderzoek naar deze parallelle werelden en ze is zelfs in staat om twee versies van dezelfde persoon met elkaar te laten ruilen van leven. Haar onderzoek bevindt zich nog in de experimentele, geheime fase.
Daniël is informaticastudent. Voor de sport hackt hij computers en zo komt hij op het spoor van Dr. Halmstadts onderzoek. Toen hij vijftien was, is hij gaan joyriden in de auto van zijn vader. Hij zit nu al drie jaar in een rolstoel. Omdat hij zo vreselijk graag weer wil lopen én omdat hij snakt naar een vriendin en naar seks, zet hij Dr. Halmstad zo onder druk dat ze toestemt hem te wisselen met de jongen die toen de autosleutels teruglegde en thuisbleef.
Twee maanden lang mag Daniël naar zijn andere leven. Maar de andere versie van hem is niet de jongen die hij had gedacht te zijn. De andere Daniël is gezakt voor zijn examen omdat hij niets uitvoerde, de andere Daniël heeft vage en foute vrienden, de andere Daniël perst een ex-vriendinnetje af. Het kost Daniël heel wat moeite om zijn nieuwe leven weer op de rit te krijgen. En dan de vraag: wil hij weer terug naar zijn rolstoelleven?

Parallelle werelden is een fijn onderwerp om over de filosoferen. Wanneer er bij elke belangrijke keuze in je leven een afsplitsing ontstaat, zijn er natuurlijk veel meer dan twee werelden naast elkaar. Als je daar goed over nadenkt, gaat het je duizelen.
En dat is precies wat er gebeurt aan het einde van Ik. Daniël twijfelt of hij terug moet gaan of niet. Dan splitst zich in feite alweer een nieuwe wereld af: hij gaat terug of hij gaat niet terug.
Het hele boek is de auteur heel consequent bij één versie van Daniël gebleven. Nu was dat wel deels de Daniël in het verleden en de Daniël nu (wat in het begin een tikje vervreemdend werkte, maar geen bezwaar was), maar aan het eind switcht ze plotseling naar een parallelle Daniël. Daarvan wordt het boek ineens ongeloofwaardig. De lezer blijft achter met het gevoel dat er iets ontzettend niet klopt. Daarnaast zitten er nog wat slordigheidjes in het verhaal, die dit gevoel nog extra versterken. Jammer. Ontzettend jammer.

Ik is goed geschreven, spannend, een hoofdpersoon die voor je gaat leven. Het boek heeft alles in huis om een regelrechte hit te worden. Zo zonde dat het verhaal uiteindelijk die zijsprong nodig had om een ‘verrassend’ einde te krijgen. Nu blijf je achter met het idee dat je in de maling bent genomen. Zonde.
Ik is geschikt voor veertien jaar en ouder.