026-4451277

3sterHaar keuze verandert alles
vertaling: Maria Postema
Van Goor, maart 2012

Beatrice woont in een maatschappij die is opgedeeld in vijf facties: Oprechtheid, Vriendschap, Onverschrokkenheid, Eruditie en Zelfverloochening. Haar ouders horen bij deze laatste groep en Beatrice dus ook, maar diep in haar hart snakt ze naar meer avontuur. Op je zestiende maak je de keus bij welke groep je definitief wilt horen. Het komt niet vaak voor dat jongeren overstappen naar een andere factie, maar Beatrice kiest voor de Onverschrokkenen. Voortaan heet ze Tris.
De fase van de inwijding is voor de aspiranten heel zwaar. Van de twintig aspiranten worden er uiteindelijk maar tien toegelaten tot de Onverschrokkenen, de afvallers worden factieloos, paria’s. Het lijkt wel of de leiders het extra op Tris gemunt hebben om het haar moeilijk te maken; zij is de enige die is overgestapt uit Zelfverloochening. Bovendien moet Tris een belangrijk geheim stilhouden: uit haar persoonlijkheidstest kwam als conclusie dat ze Afwijkend is.
De maatschappij houdt niet van Afwijkingen.Dan ontdekt Tris dat de top van de Onverschrokkenen bezig is om samen met de Erudieten een staatsgreep voor te bereiden. De Zelfverloochenaars moeten worden uitgeschakeld. Ondanks dat ze is overgestapt, zet Tris alles op alles om haar oude factie te beschermen.

Inwijding is een lekker spannend boek. Qua sfeer doet het denken aan boeken als De Hongerspelen en Matched; een soort toekomstroman in een overgeorganiseerde maatschappij. Ook heeft Inwijding natuurlijk een romantisch randje, want Tris krijgt een geheime relatie met een van haar leiders. Verder sluit ze tijdens de weken van haar inwijding vriendschap, maakt ze ook vijanden, is er strijd tussen verschillende groepen en is er sprake van heftig verraad. Lang niet iedereen blijkt te zijn zoals hij of zij in eerste instantie leek. Inwijding leest vlot weg, soms wordt het verhaal wat te lang uitgesponnen, maar omdat de maatschappij waarin Tris leeft zo intrigerend is, wil je niets liever dan doorlezen.

Tris vertelt haar verhaal in de eerste persoon enkelvoud. De auteur belooft de lezer een vervolg en dat is een prettig vooruitzicht. Inwijding heeft wel een redelijk afgerond slot. Het boek is niet zo’n meeslepend geheel als De Hongerspelen bijvoorbeeld wel is, maar het is wel een boek voor wie zin heeft in een spannend verhaal met alles erop en eraan. Het boek is geschikt voor lezers van veertien jaar en ouder.