026-4451277

3sterDe Fontein, mei 2009

Julia houdt van tekenen en van schilderkunst. Als ze op een zaterdag in het Nationaal Museum in Stockholm is, raakt ze stiekem een schilderij van Rembrandt aan. Ze wordt een soort zwart gat ingezogen en ontwaakt in het Amsterdam van 1658, waar ze de grote schilder leert kennen. Ze heeft alleen haar schetsboek en potlood bij zich. Julia ontdekt dat ze een bijzondere gave heeft: als ze een schilderij aanraakt, verdwijnt ze in de wereld van de schilder van het desbetreffende doek. Na Rembrandt komt ze terecht in het Madrid van Velázquez en daarna in Florence bij Leonardo da Vinci. Via een omweg belandt ze daarna in het 19e eeuwse Parijs van Degas en in Engeland bij William Turner, om tenslotte in Spanje bij Dali kennis te maken bij het surrealisme. Van iedere schilder leert Julia weer wat nieuws over schilderkunst. Eenmaal terug in Stockholm is het moeilijk te geloven wat ze heeft meegemaakt en dat ze maar een paar dagen zoek is geweest.

De ondertitel van Julia’s reis luidt De wereld van Sofie voor de schilderkunst, maar dat is wat overdreven. Julia leert slechts zeven schilders kennen in een nogal willekeurige volgorde, en de schilders lijken ook nogal willekeurig gekozen. Het is logisch dat Julia alleen maar terug kan reizen in de tijd, dus je zou verwachten dat dit boek achterstevoren-chronologisch verloopt. Omdat Julia tussendoor even weer in Stockholm komt, wordt die volgorde doorbroken. Dat is jammer. Op zich ga je er in de sfeer van het verhaal wel in mee dat Julia reist in de tijd. Moeilijker is het om te geloven dat ze zo gemakkelijk in contact komt met al die - bijzonder aardige - schilders, dat ze zonder problemen onderdak vindt, mensen die zich over haar ontfermen. Julian ontmoet mensen die zijn afgebeeld op schilderijen, zoals Hendrickje Stoffels en Titus, het kleine meisje op het schilderij van Velázquez, Mona Lisa en danseressen van Degas. Vooral haar contact met Mona Lisa is wat veel van het goede.

Het boek leest als een trein, het is redelijk spannend hoe Julia van eeuw naar eeuw gaat, ontsnapt uit de kerkers in Madrid (waar ze als heks in opgesloten was) en de lezer wil absoluut weten hoe ze uiteindelijk weer in het heden komt. Deze oplossing is wat kunstmatig, maargoed, haar laatste adres was dan ook bij een surrealist. Een enigszins vergelijkbaar boek als Eén minuut eerlijkheid van Sortland (Lemniscaat, 2007, nie tmeer leverbaar) is stukken interessanter, maar Julia’s reis  is ook lang niet slecht. Het boek is geschikt voor lezers vanaf dertien jaar die geïnteresseerd zijn in schilderkunst.