026-4451277

3sterPloegsma, juni 2015

Op een dag hakt Juul de knoop door; ze zet een zelfgeschreven liedje op YouTube. Wel onder de schuilnaam Jill, want als het nou een flop wordt, weet niemand dat zij daar aan het zingen is. Alleen haar beste vriend Pim weet ervan, maar hij heeft beloofd te zwijgen.
Na een wat aarzelende start gaat het ineens hard: er komen steeds meer viewers en de likes stromen binnen. Meiden uit de klas van Juul speculeren wie Jill toch kan zijn. En er is ook een minder leuke kant: Juul krijgt telkens stalkerige berichtjes van iemand die duidelijk weet wie zij is. Pim? Hij zegt van niet.
Dan gaat het mis. Net als Juul zich bekend wil maken, beweert haar klasgenote Vera dat zijzelf Jill is. Ze beschuldigt Juul ervan dat ze liegt en jaloers is, en maakt haar belachelijk tegenover haar vriendinnen. Vera mag ook nog als Jill op het schoolfeest optreden!
Kun je nog naar school als je zo voor gek staat? En naar het schoolfeest? Juul ligt zelfs met Pim overhoop, want die heeft meer dan genoeg van dat Juul-Jill-gedoe. Komt dit nog goed?

Natúúrlijk komt dit goed! Dit prettig leesbare meidenboek moet toch een happy end hebben? Juul is een puber die, ondanks haar overleden moeder, stevig in haar schoenen staat. Wat de meerwaarde van die moeder voor het verhaal is, wordt overigens niet duidelijk. Juul vindt makkelijk haar draai, is bevriend met grappig buitenbeentje Pim en heeft duidelijk weinig behoefte aan het meiden-kliekjesgedoe van Vera, Anne en de andere klasgenotes. Een verademing, zo’n onafhankelijke hoofdpersoon in een meidenboek!
Uiteraard gaat er een hoop mis. Het gaat nergens echt diep, het gaat amper schrijnen, maar dat is in een boek als Juul on fire ook niet echt nodig. Het is natuurlijk nogal wensvervullend dat een liedje op YouTube zo waanzinnig populair wordt, maar het is leuk om over te dromen dat zoiets jouzelf ook kan lukken. Beroemdheid en succes liggen binnen handbereik – als je tenminste geluk hebt.

Juul vertelt haar verhaal, afgewisseld met wat van haar (Engelse) songteksten en korte berichtjes op haar telefoon. Elk hoofdstuk heeft de titel van een populair nummer als titel (inclusief de hits en likes op YouTube). Juul on fire is een toegankelijk geschreven debuut, geschikt voor meiden vanaf twaalf jaar die er stiekem van dromen om ook beroemd te worden met een liedje.