026-4451277

3sterLemniscaat, april 2012

Lottie en Kiek zijn nu allebei vijftien jaar en dan wordt het toch eens tijd om voor het eerst seks te hebben. Ze spreken af dat ze allebei voor hun zestiende met een jongen naar bed zijn geweest. Maar dan wel met iemand met wie ze écht willen. Nou, dat is wat Kiek betreft vrij eenvoudig: ze heeft weliswaar een soort vriendje –Jurg-, maar eigenlijk is ze net smoorverliefd geworden op Stoffel, de 23-jarige basgitarist van een bandje. En Stof lijkt ook redelijk in haar geïnteresseerd. Lijkt. Want dan duikt Pinkie op, een meisje dat hartstikke aardig is en dat zingt in Stofs band. Daar kan Kiek toch nooit tegenop?
Intussen is Lottie Rikzo tegengekomen. Zij houdt hem aan het lijntje, precies volgens de regels uit het boek Kus geen kikkers, vang een prins. Met haar valt nauwelijks meer te praten. Aan haar moeder heeft Kiek helemaal niks. Die heeft nota bene met Stof wijn zitten drinken. Help! Haar vader is helaas niet erg betrouwbaar, maar bij hem kan ze wel uithuilen als alles mislukt. Als zijn vriendin Lies tenminste niet in de buurt is.
Zo wordt het allemaal nooit iets met die weddenschap. Zelfs Lottie komt tot de ontdekking dat liefde niet volgens het boekje verloopt. Zij wil helemaal geen prins. Ze wil de kikker.

“Dit boek gaat niet over seks” is de eerste zin van Liefde, liefde, nog eens liefde. Het gaat wel over liefde, over ‘de’ liefde zou je kunnen zeggen, maar met ‘de’ liefde is het allemaal zo ingewikkeld. Iedereen in de omgeving van Kiek lijkt er een zootje van te maken, met Kiek zelf voorop. Toch gaat het boek ook over ‘gewone’ liefde. De liefde tussen Kiek en haar vader, ondanks dat Ron een onbetrouwbare, gesjeesde rockmuzikant is die maar niet van de drank af kan blijven. De liefde tussen Kiek en haar moeder, al loopt dat mens haar gruwelijk voor de voeten. De liefde tussen twee hartsvriendinnen.

Kiek dook al eerder op in Kiek (Lemniscaat, 2009). Op zich kunnen de boeken los van elkaar gelezen worden, maar het is handiger om eerst Kiek te lezen omdat je dan beter begrijpt hoe de relatie tussen Kiek en haar vader is. Liefde, liefde, nog eens liefde leest even vlot als haar voorganger. Het eigenlijke verhaal wordt afgewisseld met flash-backs waarin Kiek vertelt over haar vader en zijn zeer religieuze vriendin Lies. Het maakt het boek wat rommelig. Kiek vertelt over haar belevenissen in de eerste persoon enkelvoud. Liefde, liefde, nog eens liefde is een met vaart verteld verhaal, geschikt voor lezers vanaf dertien jaar.