026-4451277

3sterQuerido, november 2011

Van kleins af aan wil Evert liever een meisje zijn. Of nee: hij weet dat hij een meisje is, ook al ziet hij eruit als een jongen. Hij wil geen piemeltje, geen stekeltjeshaar, geen grijze truien of autootjes om mee te spelen. Evert wil lange, wapperende haren, barbies, jurken en een lichaam als een zeemeermin. Toen hij klein was, accepteerden mensen zijn meisjesachtige gedrag nog wel, maar nu hij ouder wordt, ligt het anders. Zijn ouders verbieden hem om zijn haar te laten groeien of make-up te gebruiken. Op school wordt hij gruwelijk gepest; hij wordt uitgescholden voor homo en meisje. Maar hij voelt zich ook een meisje! Via-via krijgt Evert te horen over genderdysforie: over jongens die geboren worden in een meisjeslichaam, of andersom. Het is mogelijk om je met hormonen te laten behandelen en als je achttien bent, kun je je laten opereren. Alleen moeten je ouders toestemming geven voor de behandeling, en de ouders van Evert willen er niet aan dat hun zoon een dochter is. Toch zet Evert door om de vrouw te worden die ze vanbinnen is. Ze wordt Evy.

Als Evert heeft Evy duidelijk geen leven. Haar ouders zijn nuchtere mensen en vinden dat zij de baas zijn en dat het belachelijk is dat hun zoon met barbies speelt, zich verkleedt als meisje, make-up wil gebruiken en met een lange pruik op over straat gaat. Ze schamen zich rot voor de buurt. Toch laat Evy duidelijk merken dat ze geen hekel heeft aan haar ouders. Ze neemt het hen wel kwalijk dat ze er zo lang over deden om te wennen aan haar als meisje, maar ze kan het ook begrijpen. De lezer heeft al vanaf de eerste bladzijde begrip voor Evy, al neemt het begrip naar het einde toe wat af. Als Evy eindelijk een vrouwenlichaam heeft, gedraagt ze zich wel erg extreem.

Dit nieuwe boek uit de Slash-reeks van Querido is echt een verrassing. Vaak wekken de boeken van Anna Woltz de indruk dat ze roef-roef op de markt zijn gebracht, maar over Meisje van Mars is duidelijk nagedacht. Evy vertelt haar verhaal alsof ze tegen je zit te praten. Ze wisselt haar verhaal af met tips, voor als je zelf genderdysfoor zou zijn. Soms zijn die tips grappig, soms over de top en soms ook hartverscheurend. Meisje van Mars is goed geschreven en interessant; een prima Slashboek voor lezers van dertien jaar en ouder.