026-4451277

3stervertaling: Lydia Meeker
Lemniscaat, april 2012

Engeland, 2029. Na de grote Chaos van twee jaar geleden zijn Adam en Sarah op de vlucht. Ze overleven in tenten en in kampen en proberen uit de handen te blijven van alle mensen die iets van hen willen. Adam ziet namelijk -als hij mensen aankijkt- in hun ogen een code: hun sterfdatum. Sinds de Chaos is dat bekend. Sarah’s dochtertje Mia heeft ook zo’n vreemde gave: zij is in staat haar sterfdatum te ruilen met iemand anders. Ze is nog veel te klein om te beseffen hoeveel macht ze daarmee heeft.
Dan komt een bende Adam op het spoor. Ze willen hem gebruiken voor hun eigen gewin, maar Adam weigert. Vervolgens wordt Mia door hen ontvoerd, zodat Adam en Sarah gedwongen worden mee te gaan. De leider van de bende blijkt dezelfde gave als Mia te hebben. Hij leeft al 250 jaar, maar zijn huidige sterfdatum valt al over een paar dagen. Sarah is hoogzwanger. Niet alleen Adam en Mia lopen gevaar, ook het kind dat nog niet geboren is…

Oneindig is het derde deel van een trilogie. Op zich is het zelfstandig te lezen, los van Deadline en De Chaos, maar dan is het wel moeilijk om te begrijpen van wie Adam zijn gave heeft, dat de cursief gedrukte stukken Sarah’s voorspellende visioenen zijn en hoe het komt dat anno 2029 heel Engeland in rommelige tentenkampjes leeft en er geen steden meer zijn.
Vanaf de eerste bladzijde sleept het verhaal je (weer) mee. Van Sarah en Adam wisten we al dat ze bijzonder waren, maar kleine Mia is nog veel aparter. De wereld waarin ze leven is er een van kou, angst, wreedheid, maar dankzij Mia is er toch iets liefs, zuivers in het boek. Halverwege vertraagt het verhaal wat, maar het einde is verrukkelijk spannend leest weer heerlijk weg.

Het perspectief wisselt telkens tussen Sarah en Adam. Hun namen staan boven de hoofdstukken; toch moet je soms even terugbladeren om te kijken wie er aan het woord is, want ze lijken soms wel erg op elkaar. Allebei vertellen ze in de eerste persoon enkelvoud. Goede keus, want hierdoor is wordt het verhaal behoorlijk indringend. Alleen de proloog en de epiloog zijn geschreven vanuit Mia.
Oneindig is niet het sterkste deel van de trilogie, maar het is wel een waardig slot. Een heerlijk spannend boek, geschikt voor lezers vanaf dertien jaar.