026-4451277

3sterVan Holkema & Warendorf, januari 2012

In deze recensie staat informatie over de afloop van het verhaal

Mick krijgt de schrik van zijn leven wanneer zijn vriend Jerro ineens bewusteloos op zijn bed ligt. De Poolse hulp Kasia belt snel een ambulance, maar Mick mag niet meerijden. Wanneer hij een poosje later bij het ziekenhuis informeert, blijkt dat Jerro niet is opgenomen. Mick begrijpt er niets meer van, want ’s avonds blijkt Jerro er wel te zijn. Hij had een voedselvergiftiging. Een fout aan de balie? In de weken die volgen, groeit Micks twijfel. Wat is er met zijn vriend aan de hand? Het lijkt of Jerro lijdt aan geheugenverlies en vaak reageert hij heel anders dan hij voor die voedselvergiftiging gedaan zou hebben. Mick gaat op onderzoek uit, maar pas na een paar maanden komt hij tot een vreemde ontdekking. Jerro is ontvoerd, maar tegelijk beweren zijn ouders dat hij gewoon thuis is. Wat kan er aan de hand zijn?

Dit thriller-achtige boek leest lekker weg. Met Mick groeit het wantrouwen van de lezer ten opzichte van Jerro. Geheugenverlies, die Poolse hulp die niet deugt, hier is iets raars aan de hand. De oplossing (Jerro heeft een dubbelganger) is niet erg origineel en de verklaring voor het feit dat Stefan en Jerro zo op elkaar lijken, is erg ver gezocht. Wanneer je daar niet over valt, wacht je een lekker spannend boek. Jerro is uiteraard niet zomaar ontvoerd en omgewisseld; daar zit een heel complot achter.

Het verhaal is gesplitst in zeven delen die niet chronologisch achter elkaar staan. Er is duidelijk aangegeven vanuit wiens perspectief geschreven is en wanneer het deel zich afspeelt, dus daar ontstaan geen moeilijkheden bij. De ontknoping van het verhaal is jammer genoeg wat ongeloofwaardig en wild-west, maar bijna alle losse draadjes worden vakkundig aan elkaar geknoopt en (iets te nadrukkelijk) verklaard.

Wie van Boy 7 en Vals spel genoten heeft, kan weer even vooruit. Password is opnieuw een lekker boek, spannend, jongens in de hoofdrol en ondanks de ruim 300 bladzijden is het ook geschikt voor de minder gretige lezers. Een boek voor een groot publiek en voor liefhebbers van computergames, lezers vanaf dertien jaar.