026-4451277

3sterPimento, oktober 2012

Eef is verhuisd. Dat betekent een nieuwe school (niet leuk), maar ook dat ze voortaan mag dansen bij DUYD Dance Until You Drop (Joehoeiiii!). Op de nieuwe schoolis het oké. Al snel raakt Eef bevriend met Femke en Loes en wordt ze (in eerste instantie nog in stilte) verliefd op Tim. Het dansen bij DUYD is inderdaad net zo geweldig als ze had gehoopt.
Toch gaat het allemaal niet zo lekker. Het begint met vage pijn. In haar been, in haar knie, soms in haar vingers. Steeds vaker moet Eef trainingen bij DUYD overslaan. Via de huisarts komt ze bij een specialist terecht en dan komt de diagnose: jeugdreuma. Dat betekent veel pijn, vieze medicijnen waar je misselijk van wordt, moe zijn, niet meer naar school kunnen, het gevoel hebben dat je overal buiten staat. En het betekent dat Eef er bij DUYD uitgekegeld wordt, want dansen en reuma is niet zo’n beste combinatie.
Eef moet leren leven met de reuma. Gelukkig slaan de medicijnen na een paar maanden aan en kan ze weer naar school. Haar vriendje Tim heeft haar dan wel laten vallen, maar gelukkig is er Dilep, een geweldig leuke jongen die geen punt maakt van Eefs ziekte.

De auteur van SchEef heeft zelf reuma. Dat is te merken, want Eef komt heel geloofwaardig over. Veel van wat ze ondervindt en meemaakt, verzin je niet zomaar. Vooral de pijn die Eef heeft, wordt heel overtuigend beschreven. Lezers die meer willen weten over leven met een chronische ziekte (of die wellicht zelf reuma hebben) komen ruimschoots aan hun trekken.
Het ‘meisjesboek-achtige’ deel komt minder vlot van de grond. Het is nogal wensvervullend en ongeloofwaardig. Eef krijgt razendsnel nieuwe (en geduldige) vriendinnen, plus een populair en knap vriendje (dat het helaas voor Eef na een half jaar uitmaakt). Bovendien wisselt Eef haar verhaal af met dagboekfragmenten in een soort schrijfletter. Totaal overbodig omdat ze haar verhaal sowieso al in de eerste persoon vertelt. Hierdoor wordt SchEef een halve Oomen-kloon, terwijl het boek beslist meer te bieden heeft dan de gemiddelde HOI-pulp.

SchEef is een boek dat makkelijk wegleest; een meidenboek met net wat meer inhoud dan het gebruikelijke spul. Vanwege die extra inhoud wordt het dan ook interessant, anders had het verhaal niet veel om lijf. SchEef is geschikt voor een grote groep lezers vanaf dertien jaar.