026-4451277

3sterQuerido, oktober 2007
Bekroond met de Gouden Zoen 2008

Nathan zit in een cel op het politiebureau te wachten tot een agent hem komt verhoren. Hij heeft niks gedaan, vindt hij, niks slechts. Dat hij snel-snel met zijn vrienden Laurens en Vince heeft afgesproken wat ze aan de politie zouden vertellen, dat is logisch. Want Elke zal wel kwaad zijn, en anders is Elke’s moeder dat wel. Elke heeft er trouwens zelf om gevraagd.
In de middag dat hij in die cel zit, denkt Nathan na over zijn leven tot nu toe. Hij is niet slecht. Hij haalt wel eens rotstreken uit, maar een slechte jongen is hij niet. En een moederskindje net zo min. Elke heeft hem ontzettend gekwetst toen ze hem zo noemde. Dat ze er daarna met Raf vandoor ging, is helemaal onverteerbaar. Is het gek dat Nathan die middag met hulp van zijn vrienden te grazen nam? Voor straf?
Maar hoe moet Nathan over zichzelf denken als hij hoort dat Elke daarna veel te veel pillen heeft geslikt?

Deze novelle van Jan Simoen is zorgvuldig opgebouwd. Nathan zit uiteraard niet voor niets in de cel, hij is zenuwachtig, hij zweet, hij zit bijna te hyperventileren. Toch probeert hij vol te houden dat er nauwelijks iets gebeurd is. Maar vanaf het moment dat de naam Elke valt, weet de lezer dat er wél iets gebeurd moet zijn. Wat heeft Nathan met haar uitgevoerd? Met heel kleine beetjes tegelijk komt de informatie los.
In het verhaal zijn enkele flash-backs ingebouwd. Ze zijn cursief gedrukt en geven informatie over wat er in het verleden tussen Nathan en Elke gebeurde. Het zit op het randje van een stijlbreuk. Ik twijfel of ik het een juiste manier vind om de lezer inzicht geven in het verleden. Een schrijver als Simoen moet meer in huis hebben om dit boek tot een goed einde te brengen.

Het taalgebruik in dit boek is nogal Vlaams (een agent wordt bijvoorbeeld een flik genoemd); dit kan verwarring geven. Verder is het boek toegankelijker dan je van een Vlaamse novelle bij Querido zou verwachten. Nathan vertelt zijn verhaal in de eerste persoon enkelvoud. Slecht is een mooi boek, maar laat niet veel indruk achter. Geschikt voor lezers vanaf dertien jaar.