026-4451277

3sterLeopold, juni 2007
Bekroond door de jonge Jury 2009

Amber is hopeloos verliefd op haar leraar Nederlands: Thijs Bilder. Maar dit kan ze uiteraard aan niemand vertellen, zelfs niet aan haar beste vriendin Ezra, want die praat alleen maar over haar vriendje Erik. Uiteindelijk schrijft ze anoniem op de wc-muur dat ze verliefd is op een leraar. Ze is blij als er iemand reageert, want nu kan ze eindelijk haar geheim kwijt.
Intussen heeft Thijs aan haar gevraagd of ze wil proberen het vertrouwen te winnen van haar klasgenoot Robin, omdat hij tegen niemand praat. Amber probeert contact met Robin te krijgen, zodat Thijs haar kan bewonderen, maar ze merkt dat ze Robin echt aardig vindt. Tijdens een werkweek in Engeland zoent Amber in een dronken bui Thijs. Heel even zoent hij haar terug, maar dan verwijt hij Amber dat haar zoen hem zijn baan kan kosten. Bovendien komt Robin erachter dat Amber contact met hem zoekt vanwege de belofte aan Thijs en wil hij niets van haar weten, en tenslotte beschuldigt Ezra haar van diefstal. Uiteindelijk blijkt dat het Robin is die haar al die tijd heeft geantwoord op haar wc-muur. Ze maken het goed. Ezra ontdekt dat niet Amber maar Erik haar bestolen heeft. Ambers verliefdheid is niet over, maar ze accepteert dat het niks kan worden met Thijs.

Een vrolijk puber-school-verhaal over een hopeloze liefde. De lezer snapt best dat Amber verliefd is op Thijs, want dat word je tijdens het lezen ook een beetje. Sproetenliefde hapt heerlijk weg, en als je bedenkt dat dit boek geschreven is door een meisje van hooguit negentien, dan is het toch een hele prestatie dat ze dit voor elkaar krijgt. Dit boek is stukken beter dan die Piercings & Parels-boeken.
Wel zijn er fragmenten in dit boek die veel te toevallig of zelfs ongeloofwaardig zijn. Waarom vertrouwt Ezra haar hartsvriendin zo slecht dat ze denkt dat ze haar bestolen heeft? Hoe komt het dat Robin zo vaak op de meisjes-wc komt dat hij al die antwoorden aan Amber kan opschrijven? En Amber komt na schooltijd Thijs opvallend vaak ‘zomaar’ tegen. Dat hij midden in de nacht met een volle boodschappentas (!) door de stad fietst en haar snikkend op een bankje aantreft, is wel helemaal toevallig. Thijs is té ideaal.

Amber vertelt haar verhaal in de eerste persoon enkelvoud, in de tegenwoordige tijd. Hierdoor leest het boek makkelijk en komt het verhaal heel direct binnen. Sproetenliefde is een echt meidenboek, hier en daar wat cliché, geschikt voor lezers vanaf twaalf jaar.