026-4451277

3sterJe weet nooit wat je tussen het afval vindt
vertaling: Ester Ottens
Gottmer, februari 2011
Gouden Lijst 2012

Rafael woont op Behala, een vuilstortplaats bij een grote stad op de Filippijnen. Elke dag sorteert hij afval, in de hoop iets bruikbaars tegen te komen. Hij is dan ook zielsgelukkig als hij een tasje vindt met daarin een portemonnee met 1100 peso. Er zit ook een sleutel in het tasje, een plattegrond, papieren, foto’s en de identiteitskaart van José Angelico. Rafael deelt het geld met zijn vriend Gardo. Die avond komt er politie bij Behala: ze zijn op zoek naar een tasje en loven tienduizend peso uit voor de vinder. Omdat hij de politie niet vertrouwt, houdt Rafael zijn mond. Toch merkt de politie dat hij iets met het tasje te maken heeft. Een paar dagen later pakken ze Rafael op en ondervragen hem zeer hardhandig.
Intussen zijn Rafael en Gardo samen met hun vriend Rat al op speurtocht gegaan naar José Angelico. De sleutel blijkt de sleutel van een stationskluis. Daarin vinden ze een pakketje, bestemd voor een gevangene Gabriel Olondriz, met een brief in geheimschrift. Omdat de politie hen steeds meer op de hielen zit, slaan de jongens op de vlucht. Het is inmiddels wel duidelijk dat ze verzeild zijn geraakt in iets groots en gevaarlijks, in een zaak waar een corrupte senator iets mee te maken heeft. Maar wat?

Een boek waarbij je de stank van de vuilstortplaats bijna kunt ruiken. Tussen de stront, ratten en rotzooi scharrelen honderden mensen op blote voeten rond, waaronder het schooiertje Rafael. Hij is een jongen die het leven neemt zoals het komt, nieuwsgierig, straatwijs. Het verhaalt ontwikkelt zich als een soort thriller, waarbij de lezer heel veel sympathie krijgt voor de underdogs: de vuilrapers, de mensen die gevangen zitten in smerige cellen. De corrupte agenten en gevangenbewaarders komen er niet best vanaf. De spanning wordt prachtig opgevoerd: wie zijn José Angelico en Gabriel Olondriz, wat is er aan de hand, waarom is de politie er zo op gebeten om dat tasje in handen te krijgen? Lekker, dat de jongens hen telkens een stap voor zijn.

Het verhaal wordt door verschillende personages verteld, als een soort verslag, ieder in de eerste persoon enkelvoud, op zijn eigen toon. Zo komt de lezer genoeg te weten om zelf uit te puzzelen wat er mogelijk aan de hand is. Trash is zeer terecht bekroond met de Gouden Lijst 2012. Een heerlijk, vlot geschreven, afwisselend boek, geschikt voor lezers vanaf dertien jaar.