026-4451277

3sterClavis, december 2012

De ouders van Talia zijn beroemd en stinkend rijk. Voor haar verjaardag krijgt Talia een eigen zwembad of een renpaard en zelfs een eigen onbewoond eiland, maar ze verlangt ernaar ‘gewoon’ te zijn en geen bodyguards of paparazzi in de buurt te hebben. Daarom wil ze een nieuwe identiteit; met een nieuwe naam ergens een anoniem leven leiden. Met een ander uiterlijk en een valse ID-kaart heet ze voortaan Keri. Eerst woont ze in een opvanghuis en later in een pleeggezin. Ze moet op de fiets naar school en mag daar vooral niet opvallen, want niemand mag op het idee komen dat zij dat verdwenen steenrijke meisje kan zijn. Soms voelt ze zich schuldig dat ze de plaats inneemt van iemand die de hulp van jeugdzorg veel meer nodig heeft dan zij. Het gaat vrij goed met Keri, al kost het steeds meer moeite om niemand haar geheim te mogen vertellen. Als ze verliefd wordt op Toby is dat zelfs helemaal ondoenlijk.

Met alle bodyguards, angst voor ontvoeringen en roddelpers voor de deur verwacht je niet anders dan dat Talia in de Verenigde Staten woont. Het is vervolgens even vreemd dat het opvanghuis doodgewoon aan de (Sint) Annastraat in Nijmegen staat. Leuk voor de Nijmeegse lezers (want verschillende bekende plekjes in/bij de stad worden genoemd), maar wel enigszins ongeloofwaardig.
Meer ongeloofwaardigs: er is in no-time opvang voor Keri (goed, met hulp van de rijke connecties van de familie) en binnen een week of acht is er al een pleeggezin gevonden. Keri vindt als ex-verwend-kreng vrij makkelijk haar draai zonder de aandacht en de luxe die ze gewend was.
De vraag is waar dit boek nou heen wil. Zoeken naar eigen identiteit, maar dan in een heel extreme situatie? Een eerste liefde? Het leren vertrouwen van een vreemde? Wie erachter komt wie Keri in werkelijkheid is, kan daar een hoop geld voor vangen. Het boek is een beetje van alles wat, maar niks is echt overtuigend.

Keri vertelt haar verhaal in de eerste persoon enkelvoud. Wie gevonden wil worden is een wat tobberig, depressievig boek. Het leest vlot, maar laat de lezer met een aantal vraagtekens achter. Geschikt voor lezers van dertien jaar en ouder.