3sterLeopold, april 2013

Joeri had zich verheugd op de zomervakantie, maar meteen de eerste zaterdagochtend brengen zijn vader en moeder hem naar zijn oma. Daar moet hij logeren. Ze vertellen niet waarom, ze zeggen ook niet waarom zijn broer Stefan niet meegaat. Joeri begrijpt er niets van. Als hij Stefan op zijn mobiel belt, krijgt hij geen gehoor. Daarom begint hij Stefan te schrijven. Brieven. Op papier. Er moet toch een reden zijn voor deze logeerpartij?
Als zijn ouders Joeri na een paar weken eindelijk ophalen, blijkt dat ze verhuisd zijn naar een andere plaats. ‘Een nieuwe start voor ons drieën,’ zegt mama. En Stefan dan? Niemand wil aan Joeri vertellen waar Stefan gebleven is. ‘Hij is op een plek waar hij beter af is dan hier,’ zegt papa. En dat is meteen alles wat Joeri te weten komt. Het lijkt wel of Stefan niet meer bestaat; Joeri mag niet eens over hem praten. ‘Het is voor je eigen bestwil dat je niks weet,’ zeggen papa en mama. Maar Joeri gaat op zoek. En hij blijft brieven schrijven aan Stefan, al kan hij ze niet opsturen. Uiteindelijk komt hij achter het geheim. Het is erg. Het is verschrikkelijk. Joeri wil het niet geloven. Maar Stefan blijft wél zijn broer. Uiteindelijk.

Vanaf de eerste bladzijde broeit Broergeheim. Er is iets gebeurd en dat ‘iets’ hangt het hele boek als een groot raadsel boven de bladzijden. Het moet iets afschuwelijks zijn en naarmate het boek vordert, word je steeds nieuwsgieriger wat voor vreselijks er met Stefan aan de hand is. Het moet echt iets heel ergs zijn om deze spanning te rechtvaardigen.
En natuurlijk is Joeri boos en verdrietig. Hij wil weten waar zijn broer is! Maar zijn ouders willen allebei niets zeggen en ook andere volwassenen houden hun mond.
Joeri’s woede en verdriet zijn heel goed te begrijpen. En daarom is het des te vreemder dat de ouders helemaal niets loslaten. Goed, ze willen hun kind beschermen. Maar Joeri’s moeder ontkent zelfs glashard dat ze twee kinderen heeft. ‘Ik heb maar één zoon’ zegt ze zelfs. Pas helemaal aan het einde van het boek, als duidelijk wordt waar Stefan is en waarom, krijg je wat meer begrip voor de houding van Joeri’s ouders. Dat is laat.

Gelukkig is Joeri zelf een zeer overtuigende hoofdpersoon. Het geheim rondom Stefan zorgt voor een grote spanning en je blijft doorlezen omdat je persé wilt weten wat er aan de hand is. Het hele verhaal wordt in brieven verteld. Broergeheim is een geslaagd debuut, geschikt voor lezers van elf jaar en ouder.