3sterLemniscaat, maart 2018

De vader van Maxime komt uit Rusland, is balletdanser en is de beste vader van de wereld. Dat vindt Maxime. Maar soms is het lastig om zo’n vader te hebben. Hij reist de hele wereld over met zijn balletgezelschap en hij is dus vaak niet thuis. Als hij er wel is, moet alles precies zo gaan als hij gepland heeft. En dan mag Maxime dus geen paprika door de borsjt roeren als er niet genoeg knolraap is.
Maxime danst zelf ook. Ze krijgt les van juf Br en ze traint samen met Lev voor de auditie bij een beroemde dansopleiding. Haar moeder en de juf hebben besloten om niks tegen Maxime’s vader te zeggen. Anders zou hij zich overal mee gaan bemoeien. Maxime vindt het moeilijk om zo’n groot geheim voor haar vader te hebben. Vrijdag is de auditie. Haar vader is deze week in Rusland met zijn voorstelling. Als hij belt, mag ze niks verklappen. Maar hoe kan ze haar auditie geheim houden als haar vader plotseling eerder uit Rusland thuiskomt?

Wat een loyaliteitsconflict! Enerzijds is haar vader voor Maxime de geweldigste en liefste vader die er is, anderzijds zit hij haar ontzettend in de weg. De man is gewend dat er naar hem geluisterd wordt en dat mensen zich aan hem en zijn werk aanpassen. Dat is voor Maxime de normaalste zaak van de wereld. Daarnaast is het voor het meisje moeilijk om echt van het dansen te genieten. Goed, ze zit wel in het topklasje van juf Br, maar tegen die beroemde vader van haar kan ze nooit op. Kan zij ooit zo goed worden als hij is? Niet gewoon aan je vader kunnen vertellen waar je mee bezig bent, terwijl je zo dol op hem bent, dat is lastig.
Er moet een climax komen, dat voel je tijdens het hele boek. En die climax komt ook, maar je moet het boek opnieuw lezen om die climax te doorgronden. Er had iets spectaculairders kunnen komen, maar pas bij een tweede keer lezen, ontdek je dat de ontwikkeling die Maxime doormaakte belangrijker is. En die ontwikkeling zit verstopt tussen de regels.

Dans! gaat in de eerste plaats natuurlijk over dansen, over ballet. Daarnaast gaat het over iets willen, of over niet weten of je iets wel wil. Over je eigen keus maken, ongeacht wat iemand anders van je verlangt. Een boek om vaker dan eens te lezen, al is het maar vanwege de mooie zinnen. Voor balletdansers en andere lezers van tien jaar en ouder.