4sterillustraties: Astrid Henn
De Vier Windstreken, november 2022

Opa en oma komen op Tiffany (6) en Max (12) passen, want papa en mama hebben een romantisch weekend. Wat dat nou precies is, weet Tiffany niet, maar mama legt het haar uit: een weekend met z’n tweeën, zonder dat er andere mensen bij zijn. Ook grote zus Lisa (17) gaat een weekend weg met haar vriendje Justin. Alleen noemen zij dit geen ‘romantisch weekend’, maar gewoon ‘kamperen’.
Maar dan wil papa nog even een goed gesprek hebben met Lisa en Justin. Over een lastig onderwerp. Het gaat over stekkers en stopcontacten en over eitjes en spermacellen. En dan moet Max weer erg lachen en mompelt Lisa dat ze zich kapot schaamt. Tiffany begrijpt er niet veel van. Maar de buurman, die toevallig het geleende gourmetstel kwam terugbrengen, moet voortaan erg lachen als hij een stekker in het stopcontact steekt.

Niet alleen de buurman lacht, maar lezers liggen ook geregeld dubbel bij het lezen van De dag dat papa over seks begon. Dat komt natuurlijk deels door het onderwerp – niemand weet waarom dat gebeurt, maar elf- en twaalfjarige jongetjes gaan meestal heel gek lachen als ze het woord sperma horen – maar ook omdat het zo’n ontzettend geestig boek is. O, o, wat gênant als je vader een goed gesprek met jou en je vriendje wil en vervolgens maar om dat woord ‘seks’ heen blijft draaien. Geen wonder dat de hele familie sprakeloos is na zijn verhaal over stekkers en stopcontacten. Max vindt het oprecht jammer dat hij die uitleg niet even gefilmd heeft.
Opa en oma doen nergens moeilijk over. Ook aan Lisa is haar vaders uitleg niet zo besteed en Tiffany stelt de ene vraag na de andere. Gevolg is een hilarisch gesprek over seks, kinderen krijgen, relaties en alles wat daarmee samenhangt. En het gaat zelfs over muilbroedervissen die hun eitjes in hun eigen bek uitbroeden.

Wat een grappig boek over seks! Dit openhartige verhaal is er voor nieuwsgierige kinderen, voor giechelende broertjes, voor stuntelende ouders en zelfs voor pubers met blauw haar. Want het staat namelijk best mooi als je dan knalrood wordt.
Het boekje ziet er wat kinderachtig uit: grote letters, ruime bladspiegel, veel (grappige) illustraties, maar inhoudelijk is het toch echt voor wat grotere kinderen, zo vanaf een jaar of tien. En tenslotte leer je er ook nog van dat er heel rare vissen in de oceaan zwemmen.