3sterillustraties: Sanne te Loo
Lemniscaat, september 2014

In Willemstad op Curaçao ligt een brug. Hij heet de Emmabrug, maar wordt door de bewoners van het eiland ook wel de Pontjesbrug genoemd. Het is een heel bijzondere brug: wanneer je bij nieuwe maan tegen zonsondergang in het water duikt, kun je terugzwemmen in de tijd. Je zwemt zo een ander jaar binnen. Maar pas op: als je te lang in het verleden blijft, kun je niet meer terug. Dan moet iemand anders je komen halen.
Dit overkomt de vader van Roly. Hij is ineens spoorloos verdwenen en alleen Roly weet waar hij is. In 1914. Roly’s vader moet het leven van een matroos gaan redden, omdat hij anders zelf nooit geboren kan worden. Maar hij blijft er te lang en kan niet meer terug.
Roly wil zijn vader gaan halen, maar voor het opnieuw nieuwe maan is, neemt zijn moeder hem mee naar Nederland. Vlak voor hun vertrek geeft Roly zijn dagboek aan zijn beste vriendinnetje Mila, in de hoop dat zij het leest en in zijn plaats onder de brug door zal duiken. Lukt het Mila om Roly’s vader terug te halen? En wie was die matroos eigenlijk?

De duik. Het verhaal is al betoverend. Het is opgeschreven zoals alleen Sjoerd Kuyper dat kan: poëtisch, origineel, als een boek waar de liefde vanaf spat. Maar het is niet alleen een verhaal. Het is ook een stukje scenario van een film. Het zijn oude liefdesbrieven van een matroos. Het zijn gedichten. Het is het dagboek van Roly. Het is een krantenbericht. Het is een beeldverhaal. Allemaal in één kaft verzameld.
En dan zijn er de meer dan prachtige tekeningen van Sanne te Loo. Ze is speciaal naar Curaçao gereisd om dit boek te kunnen illustreren. En dat zie je. Op bijna elke bladzijde staan sfeervolle gekleurde illustraties; soms zelfs gewoon over twee bladzijden heen, zodat de tekening ook een deel van het verhaal kan vertellen. De uitgever heeft niet bezuinigd op het aantal pagina’s; het verhaal heeft in alle opzichten de ruimte gekregen.

De duik is een prachtig vormgegeven boek, een pareltje voor op de boekenplank. Het verhaal sprankelt en de lezer wil hoe dan ook weten of het Mila lukt om de vader van Roly terug te halen. Al is het maar omdat je persé wil dat Roly weer terugkeert bij het meisje van wie hij zo houdt. Wat een mooi boek! Geschikt voor fijnproevers van tien jaar en (veel) ouder.