3sterdeel 1 van de serie De Grijze Jager
vertaling: Laurent Corneille
Gottmer, juni 2007

Will is een wees. Hij groeit op in kasteel Redmont en hij wil dolgraag toegelaten worden tot de krijgsschool om ridder te worden. Zijn teleurstelling is groot als hij in de leer moet bij de Grijze Jager Halt. Grijze Jagers zijn in Will’s ogen maar griezelig: ze sluipen rond, spioneren en duiken ineens weer op. Toch gaat hij het fijn vinden bij Halt, helemaal als hij merkt dat hij talent heeft om met pijl en boog te schieten en hij vrienden wordt met zijn pony Trek.
Als blijkt dat Morgarath, de heerser over de Bergen van Nacht en Ontij, probeert het rijk binnen te vallen, wordt het menens. Will trekt samen met Halt en Gilan naar een afgelegen plaats, om het spoor van de Kalkara te volgen. Kalkara zijn vreselijke wezens, een soort draken die het gemunt hebben op de oude vijanden van Morgarath. Ook Halt is zo’n oude vijand. Dankzij de hulp van Will weet Halt te ontsnappen aan hun moordzucht en worden de Kalkara gedood. Will heeft er eindelijk vrede mee dat hij geen ridder wordt maar een Grijze Jager, ook al staat zijn land nu aan de rand van een oorlog met Morgarath.

Zo’n fijn ridderverhaal als De brief voor de koning zal niet gauw meer geschreven worden, maar voor wie zin heeft in boeken in de riddersfeer kan gerust De ruïnes van Gorlan eens proberen. Het verhaal komt wat traag op gang – deel twee verschijnt najaar 2007. Will is een prettige held, al blijft hij een beetje oppervlakkig.
De stijl waarin het boek geschreven is, is helaas ook wat oppervlakkig. Bovendien is de schrijver niet vies van cliché’s als ‘de moed zonk hem in de schoenen’ of ‘hij geloofde zijn ogen niet’ en kan de lezer ineens weten wat er in het hoofd van een ander personage dan Will omgaat, terwijl Will duidelijk de hoofdpersoon is. Jammer dat de schrijver niet een betere redacteur tot zijn beschikking had.

Toch leest De ruïnes van Gorlan prettig. Het verhaal is geschreven in de derde persoon enkelvoud, grotendeels vanuit het perspectief van Willl. Het boek start met een proloog vanuit Morgarath, die mogelijk wat kan afschrikken, omdat het verhaal pas begint te leven als Will opduikt. Anderzijds roept de proloog wel spannende vragen op. De ruïnes van Gorlan is geschikt voor lezers vanaf tien jaar.