5sterLuitingh - Sijthoff, oktober 2022 (heruitgave)

Noortje is elf jaar oud als in september 1944 de Slag om Arnhem plaatsvindt. Samen met haar vader is ze daarna gevlucht naar de Veluwe. Ze vinden onderdak op de afgelegen boerderij Klaphek, waar naast het gezin Everingen en onderduiker Theo nog meer evacuées wonen.
Noortje voelt zich er veilig en geniet van het leven op de boerderij, maar toch is de oorlog nooit ver weg. Duitse soldaten nemen de varkens van de boerderij mee, er stort een V-1 neer vlakbij de boerderij en Everingen en zijn vrouw zorgen voor een Joods gezin dat in het bos bij de boerderij zit ondergedoken. Ook krijgen ze inkwartiering van Duitse soldaten, zodat het voor Theo niet meer veilig is op Klaphek.
Voor Noortje is alles zo gewoon geworden, dat ze het gevoel heeft altijd op Klaphek te blijven wonen. Maar op een dag in mei is de oorlog voorbij. Noortje blijft nog een tijdje op Klaphek, maar moet daarna met haar vader mee terug naar huis.

De prachtige klassieker van Els Pelgrom is eindelijk opnieuw uitgegeven! Terecht, want het verhaal van Noortje is tijdloos. Ze is een heel gewoon meisje dat tijdelijk op een heel gewone boerderij woont, in een ongewone tijd. Ondanks alle sneeuw en kou van de winter van 1944 – ’45 is het toch een warm boek. De oorlog is op de achtergrond weliswaar altijd aanwezig, maar het gewone leven gaat ook door. Dus ga je lekker sleeën als er sneeuw ligt, ben je erbij als ’s nachts een kalfje wordt geboren en mag je mee als in het voorjaar de koeien weer naar de wei gaan.
Hoogtepunt van het boek is als Noortje er midden in de nacht getuige van is hoe kleine Sarah wordt geboren in een schuilhol in het bos. Omdat ze haar ouders en broertjes kan verraden met haar gehuil, komt Sarah ook op Klaphek en mag Noortje voor haar zorgen. Maar haar familie wordt toch ontdekt en keert na de oorlog niet meer terug.

De kinderen van het Achtste Woud is een boek dat iedereen moet lezen. Het is een boek dat je nooit vergeet. Kleine Sarah, Zusje, tante Janna, het zijn allemaal mensen die voorgoed in je hoofd wonen. Het is een boek om zo nu en dan even bij te huilen, maar dat toch niet akelig is, een subtiel verhaal over de oorlog, zonder heldendaden, maar met heel gewone mensen, geschikt voor lezers vanaf circa tien jaar.