5sterillustraties: Annet Schaap
Querido, september 2021

Zeven sprookjes met een meisje als hoofdpersoon. Zeven sprookjes die je al kent uit een ander sprookjesboek, maar die net weer anders zijn dan je gewend was. Omdat deze sprookjes doorgaan waar het sprookje eerder ophield. Omdat ze in deze tijd spelen, waarin je je huiswerk moet maken, je moeder niet met haar computer overweg kan en een wolf in een reservaat loopt met een zender om zijn nek. Omdat prinsen je gouden bal niet zien, want ze hebben het te druk met hun telefoon of met zichzelf. Maar vooral omdat de hoofdrollen allemaal voor meisjes zijn, meisjes met emoties, met dromen, met verlangens, meisjes die jaloers zijn op hun zusje of die ontdekken dat de prins niet komt, maar dat ze een matroos of een kikker eigenlijk ook wel heel best vinden. Zeven meisjes van vlees en bloed.

Hoewel de sprookjes redelijk dicht bij het origineel blijven, begin je bij elk nieuw sprookje ook aan een heel nieuw verhaal. In ieder sprookje zit een dreiging. Gaat het wel goed aflopen? Verscheurt de wolf – in zijn reservaat, met zijn zendertje om zijn nek – toch niet dat nieuwsgierige meisje dat daar in haar rode regenjas langs het prikkeldraad dwaalt? Wordt die groene kikker met zijn brede bekje wel of geen prins? En het dromerige meisje dat ooit van stro goud kon spinnen, is de naam van dat akelige mannetje vergeten. Maar hoe zit het met haar echtgenoot de koning?

De Meisjes is een boek dat de belofte na Lampje helemaal na komt. Het is prachtig qua taal, het is net zo sprookjesachtig, het heeft een vleugje feminisme en een vleugje kritiek op de maatschappij, het gaat over liefde, over jaloezie, over hopen en over verlangen, het heeft prachtige en soms dreigende zwart-witte illustraties en het heeft een fijn, klein, stevig formaat met een stofomslag en een wolf op de voorkant.

De zeven sprookjes in De Meisjes moet je niet hop-hop achter elkaar lezen, maar rustig, één voor één, zodat je er zorgvuldig van kunt genieten. Maar zie die discipline maar eens op te brengen als je eenmaal begonnen bent.
Voorlezen kan vanaf een jaar of zeven, maar eigenlijk is De Meisjes een boek voor iedereen die van mooie boeken houdt.