3sterillustraties: Eliane Gerrits
Gottmer, juli 2016

Bekroond met een Vlag & Wimpel 2017

Mijn oma mocht niet op voetbal. * De oma van mijn oma mocht geen broek aan * De oma van de oma van mijn oma mocht niet stemmen.
Zie hier de geschiedenis van de vrouwenemancipatie in een notendop. Het is één hoofdstukje uit De oma van de oma van mijn oma. Er wordt verteld over het jaar 1871, waarin Aletta Jacobs de eerste vrouwelijke studente werd die een universitaire studie afrondde (en die pas in 1922 mocht gaan stemmen), over 1911 waarin een vrouw op straat hevig opzien baarde toen ze een broek droeg in plaats van een jurk en over 1967, waarin er voor het eerst een vrouw officieel een marathon liep. Pas in 1972 stond de Nederlandse Voetbalbond voor het eerst vrouwenvoetbal toe. Wonderlijk.

Over veel feiten in dit boek kun je je verbazen. Het is nog maar zo kort geleden dat mensen hun boodschappen niet in de supermarkt deden, maar bij een kruidenier. Het levert een grappig hoofdstuk op waarin de oma van je oma met een tijdmachine naar het nu komt en een half pond koffiebonen wil kopen. Computers zijn er nog maar net, hiervoor schreven mensen met een typemachine of zelfs met een kroontjespen. Je oma reist nu met de trein, maar eerder ging men met de tram of daarvoor eeuwenlang met de trekschuit. Een automobiel reed met een vaart van maar liefst twintig kilometer per uur over straat. Levensgevaarlijk! En tegenwoordig heeft je oma een wasmachine, maar nog niet zo lang geleden deed men de was in een teil. Of zelfs in de rivier. Wat een werk!

Geschiedenis gaat lang niet altijd over de Romeinen, Willem van Oranje of Napoleon. In De oma van de oma van mijn oma gaat het over de geschiedenis van (voor ons) heel gewone dingen. Herkenbaar, grappig, verbazingwekkend of relativerend. Juist omdat de auteur qua onderwerpen dicht bij huis blijft, wordt dit een heerlijk bladerboek, waarin je telkens stukjes leest en tegen anderen roept: ‘Hee, wist jij dat..?’
De oma van de oma van mijn oma is geïllustreerd met cartoon-achtige gekleurde tekeningen van Eliane Gerrits. Een toegankelijk boek over de geschiedenis van het dagelijks leven, voor nieuwsgierige kinderen vanaf negen jaar.