3sterillustraties: Martijn van der Linden
Luitingh-Sijthoff, september 2016
Genomineerd voor de Woutertje Pieterseprijs 2017

Als de weesjongen Sem rondhangt bij het paleis van koning Salomo, wordt hij op een dag in zijn kraag gegrepen en het paleis ingesleurd. Hij krijgt er een baantje als oliejongen, het hulpje van de oude man Bakbakkar. Sem is nieuwsgierig en leergierig en hij is dan ook diep onder de indruk van wat zijn nieuwe meester allemaal kan maken.  Als hij zich stiekem verstopt onder de troon van koning Salomo, hoort hij prachtige verhalen en maakt hij vol ontzag kennis met de wijsheid van de koning.
Koning Salomo heeft een ring, die hem macht geeft over de demonen van de onderwereld. Op een dag wordt de ring gestolen en begint de koning vreemd gedrag te vertonen. Sem vertrouwt het niet en gaat op onderzoek uit. Langzaamaan blijkt dat de jongen veel geleerd heeft tijdens zijn verblijf in het paleis en dat hij in wijsheid bijna niet onderdoet aan zijn meesters.

In De ring van koning Salomo combineert Lida Dijkstra verschillende verhalen en legenden uit de christelijke, de joodse, de islamitische en de Arabische traditie. Zelf zegt ze hierover: ‘Ik zag er geen greintje tegenop om de verhalen naar mijn hand te zetten. Ik heb gehusseld, geschrapt en er bovenal veel wonderlijke avonturen bij verzonnen.’ Resultaat is een sprookjesachtig avontuur dat je meevoert naar een oude wereld, naar de tijd van paleizen en demonen in de onderwereld, naar een kleine jongen, olielampjes, vliegende tapijten en een wijze koning. En naar nog veel meer.
Het boek is schitterend geïllustreerd door Martijn van der Linden, met prachtige gekleurde schilderijtjes. Op de ene bladzijde bekijk je dromerig een sprookjespaleis dat uit 1001 Nacht lijkt te komen, verderop griezel je bij de blauwe en groene demonen die de koning optillen en ronddragen. Een harde kaft met een mooie linnen rug maken van De ring van koning Salomo een boek dat niet alleen qua inhoud, maar ook qua uitvoering een sieraad is op de boekenplank.

Maak kennis met eeuwenoude verhalen die nu weer gloednieuw zijn. De ring van koning Salomo is een boek om te koesteren, geschikt voor dromerige lezers vanaf tien jaar.