3stervertaling: Maria Postema
Gottmer, oktober 2015

Londen 1665. Christopher is een weesjongen die leerling is bij meester-apotheker Benedict Sleedoorn. Hij leert natuurlijk medicijnen maken, maar hij ontdekt ook wat ingrediƫnten kunnen aanrichten; een teveel aan doornappel is bijvoorbeeld zwaar gif. Daarnaast leert Christopher ongemerkt nog veel meer: latijn lezen, codes ontcijferen en zijn hersens gebruiken.
Dat laatste komt hem goed van pas als blijkt dat er een sekte actief is die het op apothekers voorzien heeft. Er zijn al drie meesters binnen het gilde vermoord. Meester Sleedoorn is het vierde slachtoffer. In het grootboek leest Christopher een boodschap in geheimschrift, maar ook nadat hij die ontcijferd heeft, begrijpt hij niet veel van wat zijn meester hem op het nippertje te zeggen had. Samen met zijn beste vriend Tom probeert hij de oplossing te vinden. Waarom is meester Sleedoorn vermoord? En door wie? Met elke stap die hij verder komt, beseft Christopher dat ook zijn eigen leven in gevaar is. Maar wat betekent zijn eigen leven in vergelijking met het levenswerk van zijn meester?

In een razend tempo volgen de gebeurtenissen in De sleutel van Sleedoorn elkaar op. Christopher is slim, nieuwsgierig en tamelijk roekeloos en deze eigenschappen maken van hem een hoofdpersoon die je niet altijd kunt bijbenen, maar waar je wel heel erg op gesteld raakt. Voor een 14-jarige weesjongen uit 1665 denkt hij soms erg zelfstandig en volwassen, maar dat vergeef je de auteur. Samen met Christopher kan de lezer meepuzzelen naar wat Sleedoorn te vertellen had, al zijn de codes niet makkelijk te ontcijferen.
De auteur is natuurkundige en geen historicus en dat is hier en daar te merken. Er zijn wat historische foutjes, al zullen die jonge lezers niet snel opvallen. Daar staat tegenover dat de sfeer van een stad rond 1665 erg mooi getroffen is, tenminste, dat denk je maar, want niemand kan het controleren.

Kortom: een avontuurlijk, razendspannend boek, voor liefhebbers van geschiedenis en ingewikkelde puzzels. De Sleutel van Sleedoorn is het eerste deel van een trilogie. Het is een afgerond verhaal, maar er zijn genoeg openingen om te laten weten hoe het verder gaat met Christopher. Er staat de lezer nog een hoop te wachten!
Geschikt voor elf jaar en ouder.