3sterillustraties: Terry Denton
vertaling: Edward van de Vendel
Lannoo, juni 2013

Andy en Terry wonen in een boomhut. En niet zomaar een boomhut, maar eentje van dertien verdiepingen hoog. Er is een uitkijkdek met reuzenkatapult, een bowlingbaan, een laboratorium, een aquarium met mensetende haaien en natuurlijk een groot zwembad. Je slingert per liaan van verdieping naar verdieping, of je gaat met de lift. Kortom: een boomhut waarin iedereen wel wil wonen.
In deze boomhut bedenken Andy en Terry hun boeken: Andy schrijft de tekst en Terry maakt de tekeningen. Helaas zijn Andy en Terry even iets vergeten: afgelopen vrijdag zouden ze een nieuw boek inleveren bij hun uitgever. Afgelopen vrijdag is natuurlijk allang voorbij en ze hebben nog geen bladzijde geschreven. Er moet dus gauw een boek komen. Maar er komt steeds iets tussen. Het favoriete tv-programma van Terry begint. Er wordt via de post een zeemeermin bezorgd, die bij nader inzien helaas geen zeemeermin blijkt te zijn, maar een zee-monster. Terry vliegt per ongeluk weg in een kauwgombalbel. In het laboratorium rennen een paar honderd apen rond. Ze krijgen bezoek van een reuzengorilla. Kortom: dat nieuwe boek schiet niet erg op.

Het is niet alleen een bizarre boomhut; de twee bewoners van de hut zijn nog veel gekker. Omdat ze hun verhaal zelf bedenken en tekenen is het mogelijk om de kat van de buren te veranderen in een kanarie, en als dat even niet helemaal goed gaat, is het gewoon een katnarie. Het kan de auteurs niet dol genoeg zijn. Resultaat is een nogal dun verhaal met heel veel illustraties, een volstrekt absurd boek met gedetailleerde strip-achtige plaatjes waarop vaak een hoop te kijken valt. Je zou De waanzinnige boomhut van 13 verdiepingen bijna meer een stripboek dan een ‘gewoon’ boek kunnen noemen.

Fans van Het leven van een loser kunnen weer even vooruit. Op de rug van dit boek staat een ‘1’, dus er verschijnen in de toekomst meer delen. De waanzinnige boomhut van 13 verdiepingen is nogal over-de-top, maar dat zal veel jonge lezers een zorg zijn. Die lachen zich rot om de bizarre avonturen van Terry en Andy. Geschikt voor liefhebbers van boeken met veel plaatjes en veel (soms nogal flauwe) humor. Negen jaar en ouder.