3stervertaling: Sandra van de Ven
illustraties: Wouter Tulp
Tweede deel over Bakkerij Bliss
Van Holkema & Warendorf, mei 2013

In het eerste boek over Bakkerij Bliss maakte de lezer kennis met de familie Bliss en hun magische kookboek. Dit kookboek werd gestolen door de hekserige tante Lilian Le Fay. Deze namaaktante heeft inmiddels een beroemd kookprogramma op tv en mengt magisch poeder door haar verrukkelijke baksels. Iedereen die ervan eet, vindt Lilian Le Fay de meest fantastische mens op aarde. Dat kan gevaarlijk worden.

In deel twee wil Roos Bliss alles doen om het kookboek terug te krijgen. Ze daagt haar tante uit om deel te nemen aan het Gala des Grands Gâteaux; een beroemde bakwedstrijd in Parijs. Wie wint, mag het kookboek houden. Dat is in feite gekkenwerk, want Roos is pas twaalf en heeft alle schijn tegen. Maar Roos heeft een fantastisch team achter zich: haar hele familie, een pratende kat en een Franse muis. Vijf dagen lang moet ze iets bijzonders bakken, iets waarvoor ze een heel speciaal ingrediënt nodig heeft. Een geestenverzuchting, een vuist schone regen of de blos van een ware koningin. Intussen probeert Lilian haar van alle kanten dwars te zitten. Krijgt Roos het kookboek toch nog terug?

Natuurlijk! Zo hoort dat in grappige en spannende boeken. Roos is de underdog, maar zo’n lief en bescheiden meisje gun je de klaterende overwinning! Al is het aan het einde van het boek wel duidelijk dat tante Lilian nog niet klaar is met die familie Bliss. Geen nood, er is ook nog een derde deel over Bakkerij Bliss.
Op zich is het mogelijk om de boeken onafhankelijk van elkaar te lezen, maar je mist het een en ander aan informatie als je met deel twee begint. Wat in het eerste boek gebeurde, wordt weliswaar verteld, maar het eerste hoofdstuk van De waanzinnige wedstrijd van Bakkerij Bliss is toch een beetje puzzelen voor wie de familie Bliss nog niet eerder ontmoette.

Er zijn vijf opdrachten in de bakwedstrijd en dat zijn er genoeg, want het verhaal dreigde een beetje in herhalingen te verzanden. De waanzinnige wedstrijd van Bakkerij Bliss is een heerlijk en hilarisch toververhaal, al kan er niemand van de familie Bliss werkelijk toveren. Het zit allemaal in hun magische recepten. Bakkerij Bliss is een leuke, toegankelijk trilogie voor lezers vanaf tien jaar. Ook geschikt om in de klas voor te lezen!